The Effects Of Mindfulness-Based Stress Reduction Program Training on the self-control and help-seeking of students

Ashrafi Varjoy, Saba and Sheikholslamy, Ali and Ghamari Kivi, Hosein (2015) The Effects Of Mindfulness-Based Stress Reduction Program Training on the self-control and help-seeking of students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (تأثیر روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی بر خودکنترلی و کمک‏طلبی دانش‏آموزان)
Saba Ashrafi Varjoy.pdf

Download (270kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to evaluate the effect of mindfulness-based stress reduction training on self-control and help-seeking of students. Methods of testing was semi-pilot with pre-test-post-test design with a control group. Statistical population were second high school girl students in Mashhad in year 1393-94 that first among them a school is avalaible selected and then randomly 30 students were selected randomly in the experimental group (n = 15) and control group (n = 15) were replaced. In the experimental group, 8 Mindfulness-based stress reduction program sessions were taught. The data collected from questionnaires for snyder self control and Ryan and Pintrych seeking help. Data analyzed by multivariate statistical analysis of covariance was used.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تأثیر روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی بر خودکنترلی و کمک‏طلبی دانش‏آموزان
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدفِ بررسی تأثیر روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی بر خودکنترلی و کمک‏طلبی دانش‏آموزان انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون با گروه کنترل بود. جامعه¬¬ی آماری پژوهش را کلّیه¬ی دانش‏آموزان دختر مقطع دوّم دبیرستان شهر مشهد در سال تحصیلی 94- 1393 تشکیل می‏¬دانند که ابتدا از میان آن‌ها یک مدرسه بصورت در دسترس انتخاب شد و سپس با روش نمونه‏گیری تصادفی 30 دانش‏آموز انتخاب گردیده و به‏طور تصادفی در ﮔﺮوه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 8 جلسه برنامه‏ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی آموزش داده شد. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬¬ی خودکنترلی اشنایدر و پرسشنامه‏ی کمک‏طلبی ریان و پنتریچ استفاده شد. داده¬ها از طریق آزمون آماری کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‏ها نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد و فرضیه‏های پژوهش مبنی بر تأثیر روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکنترلی و کمک طلبی دانش آموزان مورد تائید قرار گرفته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در افزایش خودکنترلی، پذیرش کمک‏طلبی و نیز کاهش اجتناب از کمک‏طلبی دانش‏آموزان تأثیر معناداری دارد
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sheikholslamy, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ghamari Kivi, HoseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 30 Oct 2018 07:15
Last Modified: 30 Oct 2018 07:15
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1524

Actions (login required)

View Item View Item