Check deviations in the complete works of Ahmad Matar

Nazari Pashaki, Marjaneh and garjami, Javad and Azaddel, Adel (2016) Check deviations in the complete works of Ahmad Matar. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی هنجارگریزی در دیوان احمد مطر)
Marjaneh Nazari Pashaki.pdf

Download (583kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

One of the most effective methods of highlighting in poetic language, is Deviation. Deviation is a kind of rule that includes all the techniques that a poet uses to show the Text's World to the audience Exquisite & unheard. Jeffery Litch, Contemporary linguist, named eight kinds of Deviation: Lexical Deviation, Syntactic Deviation, Phonetic Deviation, Written Deviation, Semantic Deviation, Dialect Deviation, Method Deviation, Time Deviation. The Use of this theory in Arabic Poetry, can test its efficiency in this language and have considerable results in criticism. In this study, which discusses the Deviations in Ahmet Matar's Court in Qualitative methods with a Descriptive-analytic approach, in fact, the main objective is opening these Deviation kinds in his poems and accessing his musics. Ahmet Matar, Shiite poet warrior, which is one of the engaged and noted Iraqi poets, is very famous in Arab World; has an unutterable dare in showing the cruelties of tyrants and expressing the pains and sufferings of the Muslims. Since he's exiled from his homeland and struggled in the way of his homeland's freedom, he's now better known as "Exiled Poet" & "Banners Poet". The results of the current study, shows that Ahmet Matar, uses some kinds of Deviation, Especially Semantic Deviation. However his music is formed from this method and helped his Literary and Art to develop in high ranks.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی هنجارگریزی در دیوان احمد مطر
Persian Abstract: یکی از مؤثّرترین روش¬های برجسته¬سازی در زبان شعر، هنجارگریزی است. هنجارگریزی نوعی قاعده¬کاهی است که دربرگیرندۀ تمام شگردهایی است که شاعر از آن¬ها بهره می¬برد تا جهان متن را به چشم مخاطبان بدیع و بی-سابقه جلوه دهد. جفری لیچ، زبان¬شناس معاصر انگلیسی، هشت نوع هنجارگریزی را برشمرده است: هنجارگریزی واژگانی، نحوی (دستوری)، آوایی، نوشتاری (خطّی)، معنایی، گویشی، سبکی، و زمانی (باستان¬گرایی). کاربرد این نظریه در شعر عربی، می¬تواند میزان کارآیی آن را برای این زبان به آزمون بگذارد و ثمرات قابل توجّهی در نقد ادبی به بار آورَد. در پژوهش حاضر که به شیوة کیفی و با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بررسی انواع هنجارگریزی در دیوان احمد مطر می¬پردازد، در حقیقت، هدف اصلی، بازنمودن این انواع در شعر او و دستیابی به بوطیقای شعری وی بوده است. احمد مطر، این شاعر مبارز شیعی، که یکی از شاعران متعهّد و برجستۀ عراقی است که در جهان عـرب از شهرت فوق¬العاده¬ای برخوردار است، شهامت زایدالوصفی در معرّفی ظلم و ستم جبّاران و مستکبران و بیان دردها و رنج¬های مسلمانان از خود نشان داده است. وی از آنجا که از وطنش تبعید شده و در راه آزادی و وطن مجاهدت نموده، به لقب¬هایی چون شاعر تبعید و به¬ویژه شاعر شعرهای پلاکارد (لافتات) مشهور شده است. نتایچ پژوهش حاضر نشان می¬دهد که احمد مطر از برخی روش¬های هنجارگریزی به¬ویژه هنجارگریزی معنایی استفاده کرده است. با این وجود، بوطیقای شعری وی از همین طریق شکل گرفته و تا حدود زیادی به بالا رفتن جایگاه هنری و ادبی وی و شعر او انجامیده است
Supervisor:
SupervisorE-mail
garjami, JavadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Azaddel, AdelUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Date Deposited: 25 Nov 2018 16:58
Last Modified: 25 Nov 2018 16:58
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/2166

Actions (login required)

View Item View Item