The Drivation at Expermental Pressur-Crank¬ Angle for Free Burned Residual Gas Cycles and thair Analysis

Mohamadi, Behnam and Abdi Aghdam, Ebrahim and Javidan, Javad (2015) The Drivation at Expermental Pressur-Crank¬ Angle for Free Burned Residual Gas Cycles and thair Analysis. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (استخراج نتایج تجربی فشار بر حسب زاویه میل¬لنگ برای سیکل¬های عاری از گازهای سوخته¬ی باقیمانده و آنالیز آنها)
Behnam Mohamadi.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The definition of actual framework of the motor cycle in engine combustion models needs to precise and fast measurement of the experimental cycle of engine in order to evaluate operation of the simulator models and verify them. One of the difficult characteristics of measuring is determining the composition amount and the thermodynamic properties of remaining burned gases from the previous cycle. If performance of engine simulation model is control by using experimental cycles in which the burnt gases from the previous cycle is omitted, the evaluation of the model would be acceptable without any phenomenon of the remaining gases. In this thesis free residual gas cycles have been obtained by using skip fire (SF) method. For possibility of the proper adjustment of spark advance, equivalence ratio, the starting point of injection, the fuel injection length, and also SF, control device of engine configuration was designed and manfactured. As well for the extraction of precise pressure data based on crank angel, shaft encoder device was installed to the engine to allow proper adjusting of spark advance and starting point of injection. To control the equivalence ratio, an exhaust gas analyzer device was used. The results of without SF case, show that occurrence condition of 90% MFB in the optimum spark advance takes place at 21 degree after TDC. This result is independent of engine speed and equivalence ratio. The state of suitable SF was observed at 18 degree after TDC. The results show that skip fire of 4 is suitable to ensure the absence of remaining burnt gas from the previous cycle in the speed and equivalence ratio ranges. It was also observed that by implementing suitable Sf, cyclic variation coefficient Pmax is reduced. Keywords: Engine, Mas Fraction Burned, Spark Ignition Engine, Skip Fire

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: استخراج نتایج تجربی فشار بر حسب زاویه میل¬لنگ برای سیکل¬های عاری از گازهای سوخته¬ی باقیمانده و آنالیز آنها
Persian Abstract: تعریف چارچوب واقعی حاکم بر سیکل موتور در مدلها نیاز به اندازه¬گیری¬های دقیق و سریع از سیکل تجربی موتور دارد تا بتوان عملکرد مدلهای شبیه¬ساز را ارزیابی و به مرحله تایید رساند. یکی از مشخصه¬های دشوار برای اندازه¬گیری، تعیین مقدار ترکیب و خواص ترمودینامیکی گازهای سوخته¬ی باقیمانده از سیکل قبل است. اگر عملکرد مدل شبیه¬ساز موتور با استفاده از سیکل¬های تجربی کنترل شود که در آنها گازهای سوخته از سیکل قبلی حذف شده باشد در آنصورت ارزیابی آن مدل بدور از هرگونه عوارض ناشی از حضور گازهای باقیمانده قابل قبول خواهد بود. در این پایان¬نامه با استفاده از روش پرش¬جرقه سیکل¬های عاری از گازهای سوخته باقیمانده حاصل شده است. برای ایجاد امکان در تنظیم مناسب آوانس جرقه، نسبت هم¬ارزی و زمان آغاز پاشش و طول پاشش بنزین و همچنین پرش جرقه دستگاه کنترل تنظیمات موتور طراحی و ساخته شد. همچنین برای استخراج داده¬های دقیق فشار بر حسب زاویه میل¬لنگ، دستگاه شفت انکودر به موتور مذکور نصب شد تا امکان تنظیم مناسب آوانس جرقه و زمان آغاز پاشش نیز فراهم شود. برای کنترل نسبت هم¬ارزی از دستگاه آنالیزور گازهای خروجی استفاده شد. نتایج حاصله در حالت بدون پرش جرقه نشان می¬دهد که موقعیت وقوع 90% کسر جرمی سوخته در حالت بهینه آوانس جرقه تقریبا 21 درجه بعد از نقطه مرگ بالا قرار می¬گیرد. این نتیجه مستقل از سرعت موتور و نسبت هم¬ارزی است. در حالت با پرش جرقه مناسب این موقعیت در 18 درجه بعد از نقطه¬ی مرگ بالا ملاحظه شد. نتایج حاصله نشان داد که شمار پرش جرقه 4 برای اطمینان از عدم حضور گازهای سوخته¬ی باقیمانده از سیکل قبلی در گستره سرعت و گستره¬ی نسبت هم¬ارزی مورد مطالعه مناسب است. همچنین ملاحظه شد که با اجرای پرش جرقه مناسب ضریب تغییرات سیکلی Pmax تقلیل می¬یابد. كليد واژه¬ها: موتور، احتراق، کسر جرمی سوخته، اشتعال جرقه¬ای، پرش جرقه.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Abdi Aghdam, EbrahimUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Javidan, JavadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Date Deposited: 25 Nov 2018 19:56
Last Modified: 25 Nov 2018 19:56
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/2222

Actions (login required)

View Item View Item