Study of Spark Timing Effect on the Knock Occurrence in a CT300 Engine by Improving the System ot Spark Timing

Nooshirvani, Siavash and Abdi Aghdam, Ebrahim and Ranjbar, Mohammad Reza (2014) Study of Spark Timing Effect on the Knock Occurrence in a CT300 Engine by Improving the System ot Spark Timing. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (مطالعه تاثیر زمان‌بندی جرقه در وقوع کوبش در موتور پژوهشی CT300 با ارتقاء سیستم زمان‌بندی)
Siyavash Nooshirvani.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

One of the important systems in engine operation is the spark of the system. Ignition must be carefully coordinated with other engine components. Ignition timing influence on engine performance parameters such as brake power, fuel consumption, maximum cylinder pressure and the amount of discharged pollutants. In the present work we used single-cylinder research engine and related parts for the practical results ,in order to investigate the effect of ignition timing on a knock for the single-powered engine (petrol), in perfect bar conditions, the compression ratio were used 8/14 and 9, the equivalence ratio 0/85 and 0/95 and engine speed 1800 rpm. In this study, the spark advance as a factor in the onset of knock is used for all modes. Experimental data have been recorded for the two equivalence ratio (0/85 and 0/95) two compression ratio (8/14 and 9). Change in the compression ratio from 8 to 9 reduce degrees of ignition knock from 5 to 10. With the increase of peak cylinder pressure increased ignition timing advance. Equivalence ratio greater than compression ratio increases the impact of the knock. By increasing the spark advance reduced the amount of unburned hydrocarbons. The shift in the equivalence ratio of 0/95 is more intuitive. With increasing the equivalence ratio increased the amounts of monoxide carbon.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مطالعه تاثیر زمان‌بندی جرقه در وقوع کوبش در موتور پژوهشی CT300 با ارتقاء سیستم زمان‌بندی
Persian Abstract: یکی از سیستم‌های مهم و موثر در کارکرد موتور، سیستم جرقه‌ی آن است. سیستم باید به صورت دقیقی با سایر قطعات موتور هماهنگ شود. زمان جرقه تاثیر زیادی روی پارامترهای عملکردی موتور نظیر توان ترمزی، مصرف سوخت، فشار ماکزیمم سیلندر و میزان آلاینده های خروجی دارد. در کار حاضر از موتور پژوهشی تک سیلندر پژوهشی همراه با تعلیقات مربوطه برای استخراج نتایج تجربی به منظور بررسی تاثیر زمان‌بندی جرقه بر روی کوبش برای موتور تک ‌سوز (بنزین) در شرایط بار کامل، نسبت تراکم 14/8 و 9، نسبت هم‌ارزی معین 85/0 و 95/0 و سرعت موتور rpm1800 استفاده شد. در این مطالعه از آوانس جرقه به عنوان عامل موثر در وقوع کوبش برای تمام حالت‌ها استفاده شده است. داده‌های تجربی برای دو نسبت هم‌ارزی (85/0 و 95/0) دو نسبت تراکم (14/8 و 9) ثبت شده است. تغییر نسبت تراکم از 8 به 9، آوانس جرقه شروع کوبش را 5 تا 10 درجه کاهش می دهد. با افزایش آوانس زمان‌بندی جرقه، قله‌ی فشار سیلندر افزایش یافت. نسبت هم‌ارزی بیشتر از نسبت تراکم بر افزایش مقدار کوبش تاثیر‌گذار است. با افزایش آوانس جرقه، مقدار هیدروکربن نسوخته کاهش می‌یابد. این تغییر در نسبت هم‌ارزی 95/0 محسوس‌تر است. با افزایش نسبت هم‌ارزی، مقدار منواکسید کربن افزایش یافت.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Abdi Aghdam, EbrahimUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ranjbar, Mohammad RezaUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Date Deposited: 13 Dec 2018 14:23
Last Modified: 13 Dec 2018 14:23
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/2295

Actions (login required)

View Item View Item