The Effect of Cooperative Learning on Intermediate Outcomes of High School Students Namin County in Social Studies Course

Samadi Khangah, Behroz and Taghavi, Hossein and Zahed Babolan, Adel and Moeinikia, Mahdi (2018) The Effect of Cooperative Learning on Intermediate Outcomes of High School Students Namin County in Social Studies Course. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (تاثیر یادگیری مشارکتی بر برون داده¬های واسطه¬ای دانش¬آموزان دوره اول متوسطه شهرستان نمین در درس مطالعات اجتماعی)
Behroz Samadi Khangah.pdf

Download (447kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

collaborative learning approach has been studied from different perspectives in this decade. The study of these views leads to the presentation of a model that has been implemented in this study.The purpose of this study was to investigate the effect of collaborative learning on the intermediate data of high school students in Namin county in social studies. The research method is quasi-experimental. The research community is the first grade high school students in the county of Namin. Using a multi-stage cluster sampling method, 2 class of 15 member were selected and studied in the form of experimental and control groups. The first group was trained in social studies lessons in collaborative method and the second group was taught in a traditional way. After 3 stages, the mediation data were evaluated in two groups. To measure the attitude of the questionnaire, "attitude towards the lesson of Tapia social studies" was used, and social skills were assessed using the Matsun social skills questionnaire. Also, to assess academic achievement, the academic performance test was designed by the researcher in collaboration with social science teachers. Data were analyzed in two sections of descriptive statistics and inferential statistics. In descriptive statistics, descriptive methods including mean and standard deviations of variables were used. In the inferential statistics, using the Kolmogorov-Smirnov test, the normal distribution of the data was first tested and, with regard to normalization, for analyzing the hypotheses, t-test was used with two independent groups. The results show that the attitude of high school students to social studies lessons in the experimental group was better than the other group. Also, academic achievement and social skills of students in the experimental group were better than the control group.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تاثیر یادگیری مشارکتی بر برون داده¬های واسطه¬ای دانش¬آموزان دوره اول متوسطه شهرستان نمین در درس مطالعات اجتماعی
Persian Abstract: رويكرد يادگيري مشاركتي در دهه حاضر از نظرگاه¬هاي مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسي اين نظرگاه¬ها منجربه ارائه الگويی شده که در تحقیق حاضر به اجرا در آمده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر برون¬داده¬های واسطه¬ای دانش¬آموزان دوره اول متوسطه شهرستان نمین در درس مطالعات اجتماعی بود. روش پژوهش از نوع شبه تجربی می¬باشد. جامعه تحقيق دانش¬¬آموزان دوره اول متوسطه شهرستان نمین بوده است. با استفاده از روش نمونه¬گيري خوشه¬ای چند مرحله¬ای 2 کلاس 15 نفره انتخاب و در قالب گروه های آزمایش و گواه مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه نخست در درس مطالعات اجتماعی به روش مشارکتی و گروه دوم به شیوه سنتی آموزش داده شدند و بعد از طی 3 مرحله برون¬داده¬های واسطه¬ای در دو گروه ارزیابی شد. برای سنجش نگرش از پرسشنامه "نگرش نسبت به درس مطالعات اجتماعی تاپیا " و برای سنجش مهارت¬های اجتماعی از پرسشنامه "مهارت¬های اجتماعی ماتسون" استفاده شد. همچنین برای ارزیابی پیشرفت تحصیلی، آزمون عملکرد تحصیلی طراحی شده توسط محقق با همکاری معلمان علوم اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات در دو بخش آمار توصيفي و آمار استنباطي تحلیل و ارائه شد. در بخش آمار توصيفي، روش¬هاي توصيفي شامل میانگین و انحراف-معیار متغیرها استفاده شد. در بخش آمار استنباطي، ابتدا با استفاده ازآزمون کالموگروف- اسمیرنف نرمال بودن توزیع داده¬ها آزمون شد و با توجه به نرمال بودن برای تحلیل فرضیات از آزمون t با دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج حاصل شده نشان می دهد که نگرش دانش¬آموزان دوره اول متوسطه به درس مطالعات اجتماعی در گروه آزمایش نسبت گروه دیگر شرایط بهتری داشت. همچنین پیشرفت تحصیلی و مهارت¬های اجتماعی دانش¬آموزان در گروه آزمایش بهتر از گروه گواه بوده است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Taghavi, HosseinUNSPECIFIED
Zahed Babolan, AdelUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moeinikia, MehdiUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 28 Sep 2018 17:36
Last Modified: 18 Oct 2018 20:35
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/103

Actions (login required)

View Item View Item