The effect of concordancing-based teaching on learning lexical and grammatical collocations in intermediate learners' writing

Sahar, Seyedasgary and Afsaneh, Saeedakhtar and Reza, Abdi (2016) The effect of concordancing-based teaching on learning lexical and grammatical collocations in intermediate learners' writing. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (نقش آموزش واژه یاب-محور در یادگیری هم آ یی های واژگانی و دستوری در متون نوشتاری زبان آموزان سطح متوسط)
Sahar Seyedasgary.pdf

Download (793kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present study intended to explore the role of concordancing in learners' productive knowledge of lexical and grammatical collocations as well as the differential influence of output when learners take advantage of concordancing to learn L2 collocations. It also investigated which type of collocations (i.e., lexical or grammatical) is more problematic to L2 learners. Furthermore, it elicited learners' attitudes toward the role of concordancing and output in learning collocations. To this purpose, a total of 45 volunteer Iranian intermed iate learners of English were randomly divided into an output group, a nonoutput group, and a control group. During a 6-session treatment, the output group received a topic along with a list of related nodes to search concordancing, find the appropriate collocate, and perform a story-writing task embedding the targeted collocations. The nonoutput group, however, was only required to search those collocations in concordancing, read the examples, and pay attention to the collocations without any production. The control group only performed the story-writing tasks without having access to concordancing. The results indicated that the experimental groups outperformed the control group in producing collocations both in the immediate and delayed posttests. However, findings showed that there was no significa nt difference between the performance of the experimental groups in the immediate posttest while there was a significant difference between them in the delayed posttest. The findings also showed that lexical collocations posed more challenge to learners both in the immediate and delayed posttests. The results of the questionnaire revealed that all learners had positive attitudes toward the effect of both concordancing and output on learning L2 collocations. Keywords: Concordancing, grammatical collocations, lexical collocations

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقش آموزش واژه یاب-محور در یادگیری هم آ یی های واژگانی و دستوری در متون نوشتاری زبان آموزان سطح متوسط
Persian Abstract: این مطالعه به هدف بررسی نقش واژه یاب در مهارت تولید هم آیی های واژگانی و دستوری و همچنین تاثیر آموزش تولید-محور در یادگیری هم آیی ها از طریق واژه یاب پرداخته است. این تحقیق همچنین سخت ترین نوع هم آیی ها (واژگانی یا دستوری) برای زبان آموزان را بررسی نموده است. به علاوه، این مطالعه نگرش زبان آموزان را نسبت به واژه یاب و تولید در یادگیری هم آیی ها بررسی کرده است. به این منظور، 45 زبان آموز ایرانی سطح متوسط که داوطلبانه در این تحقیق شرکت کرده بودند، به صورت تصادفی در سه گروه تولید-محور، غیر تولید-محور و کنترل طبقه بندی شدند. در طول شش جلسه آموزش، گروه تولید-محور، یک موضوع را به همراه لیستی از هسته های مرتبط برای جست و جو در واژه یاب دریافت کردند تا همراه های مناسب را پیدا کنند و با به کارگیری آن ها داستان بنویسند. گروه غیر تولید-محور صرفا موظف به پیدا کردن همراه ها در واژه یاب بودند تا مثال ها را بخوانند و بدون هیچ تولیدی به آن ها توجه کنند. گروه کنترل بدون دسترسی به واژه یاب داستان نویسی کردند. نتایج نشان داد که گروه های آزمایشی، هم در پس آزمون بلافاصل و هم در پس آزمون تاخیری عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در تولید هم آیی ها داشتند. یافته ها نشان دادند که تفاوت معناداری بین گروه های آزمایشی در پس آزمون بلافاصل نبود ولی این تفاوت در پس آزمون تاخیری معنادار بود. نتایج همچنین نشان دادند که هم در پس آزمون بلافاصل و هم در پس آزمون تاخیری هم آیی های واژگانی سخت تر بودند. نتایج پرسشنامه ها هم نشان داد که تمام زبان آموزان نگرش مثبتی نسبت به واژه یاب و تولید در یادگیری هم آیی ها داشتند. كليد واژه¬ها: هم آیی های دستوری، هم آیی های واژگانی، واژه یاب
Supervisor:
SupervisorE-mail
Afsaneh, SaeedakhtarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Reza, AbdiUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Date Deposited: 21 Oct 2018 11:30
Last Modified: 21 Oct 2018 11:30
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1126

Actions (login required)

View Item View Item