The Investigate of Factors Affecting Turnover Intention of Postgraduate Teachers in Tabriz in Order to Provide Appropriate Solutions

Ardashiri, Payam (2017) The Investigate of Factors Affecting Turnover Intention of Postgraduate Teachers in Tabriz in Order to Provide Appropriate Solutions. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (بررسی عوامل مؤثر بر قصد ترک شغل معلمان دارای تحصیلات تکمیلی شهر تبریز به منظور ارائه راهکارهای مناسب)
Payam Ardashiri.pdf

Download (565kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to investigate the factors affecting turnover intention of postgraduate teachers in Tabriz in order to provide appropriate solutions. This is a descriptive-survey research. The statistical population consisted of all postgraduate teachers (Master and higher) in five districts of Tabriz. 174 teachers were selected based on Morgan sampling table and using random cluster sampling and answered to questionnaires of Turnover Intention (Longo and Mora, 2011), Multidimensional Perfectionism (Besharat, 2007), Progress Motivation (Hermans, 1977) and researcher's questions. The collected data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statics (Pearson correlation and Stepwise multivariate regression). The results of analysis showed that there is a significant relationship between turnover intention with progress motivation, perfectionism, lack of promotion and failure to enforce the law of harmonious payment of salaries. Also, the relationship between meritocracy and turnover intention was not statistically significant. Finally, the results of multivariable regression analysis showed that self-centered perfectionism, other-centered perfectionism and the lack of upgrading requirement can predict about 87% of the variance of turnover intention among teachers in three steps. According to the findings of the research, it can be concluded that considering the important and effective factors in reducing overturn intention among teachers is essential.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی عوامل مؤثر بر قصد ترک شغل معلمان دارای تحصیلات تکمیلی شهر تبریز به منظور ارائه راهکارهای مناسب
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر قصد ترک شغل معلمان دارای تحصیلات تکمیلی شهر تبریز به منظور ارائه راهکارهای مناسب بود. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماري پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان نواحی پنجگانه تبریز بودند که دارای تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد و بالاتر) بودند. تعداد 174 معلم با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تمایل به ترک شغل، پرسشنامه کمالگرایی چندبعدی، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس و سوالات محقق ساخته بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری به روش گام به گام) تحلیل شد. نتایج پژوهش در بررسی فرضیه ها نشان داد که بین قصد ترک شغل معلمان داراي تحصيلات تكميلي با متغیرهای انگیزه پیشرفت، کمالگرایی، نبود زمینه ارتقاء و عدم پرداخت هماهنگ حقوق رابطه معناداری وجود دارد. همچنین رابطه شایسته سالاری و قصد ترک شغل از لحاظ آماری معنادار نبود. تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که کمال گرایی خودمدار، کمالگرایی دیگرمدار و نبود زمینه ارتقاء در سه گام حدود 87/0 درصد از واریانس قصد ترک شغل معلمان را پیش بینی کرد. با توجه به یافته های پژوهش می توان چنین نتیجه گرفت که توجه کردن به سياست گذاري هاي وزارت آموزش و پرورش كه بخشي از آن به نبود زمینه ارتقاء و پیشرفت مربوط مي شود می تواند در کاهش تمایل به ترک شغل معلمان داراي تحصيلات تكميلي نقش بسزائی ایفا نماید.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghamari, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moradi, MasuodUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 29 Sep 2018 14:17
Last Modified: 29 Sep 2018 14:17
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/113

Actions (login required)

View Item View Item