Acompartive Analysis and study of factors of fiction in three novels, Zarhaye zani be name beirut, zakhmdar and Zangha baraye ke be seda dar miayand

ebrahimi khiyarak, Somayeh and Moharami, Ramin and novin, Hosain (2017) Acompartive Analysis and study of factors of fiction in three novels, Zarhaye zani be name beirut, zakhmdar and Zangha baraye ke be seda dar miayand. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی تطبیقی عناصر داستان در سه رمان زارهای زنی به نام بیروت، زخمدار و زنگ¬ها برای که به صدا در می¬آیند)
Somayeh ebrahimi khiyarak.pdf

Download (397kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

At this thesis that Tuninged in four part, general research , theoretical research, discuss and analysis and research elements of story are investigated in three resistance novels of ‘Zarhaye Zani Be Name Beirut (Desolate of women's who named Beirut),’ ‘Zakhmdar (Damaged)’ and ‘Zangha Baraye Ke Be Seda Darmiayand? (Bells ring for who?)’ comparatively and through descriptive-analytical and using library resources. Plan of ‘Zarhaye Zani Be Name Beirut’ is complex and author mostly has dealt with thought dimension of characters through internal monology technique. But plan of ‘Zakhmdar’ is very simple and Shahi retells minds of main character through first person narrator and characters of his novel are often tangible. On the contrary, Hemingway Pireng has developed pack of novel in traditional form and by creating different kinds of characters, has investigated them through omniscient narrator in terms of appearance and moral characteristics. Common subject of the three novels is war and its different damages and along with common contents such as fear, betray, homeland and love, also different contents are reflected; for example, Eshikh has dealt with crisis of personal identity, mother tongue and migration; Khosroshahi role of leadership and damages of war; and Hemingway rape, freedom and attack with fascism. Element of speech has often been employed in ‘Zangha Baraye Ke Be Seda Darmiayand?’ and in two other novels some short and everyday sentences have been used. Also, there was a reality-like element in all the three novels at peak and spacing was proportionate with social and cultural conditions of creation of works. Reader is faced with two objective and subjective times in ‘Zarhaye Zani Be Name Beirut (Secrets of a Women Called Beirut),’ ‘Zakhmdar (Damaged)’ and in ‘Zangha Baraye Ke Be Seda Darmiayand? (For Who Bells Ring?)’ with a supportive time.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی تطبیقی عناصر داستان در سه رمان زارهای زنی به نام بیروت، زخمدار و زنگ¬ها برای که به صدا در می¬آیند
Persian Abstract: در این پایان¬نامه که در چهار فصل کلیات پژوهش، مبانی نظری پژوهش، بحث و بررسی و نتایج پژوهش تنظیم شده، عناصر داستان در سه رمان پایداری زارهای زنی به نام بیروت، زخمدار و زنگ¬ها برای که به صدا در می¬آیند، به صورت تطبیقی و به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتاب¬خانه¬ای بررسی شده¬است. طرح رمان زارهای زنی به نام بیروت پیچیده بوده و نویسنده از طریق تکنیک تک¬گویی درونی، اکثراً به بُعد فکری شخصیت¬ها پرداخته¬است. اما طرح رمان زخمدار در نهایت سادگی¬ست و خسروشاهی از طریق راوی اول شخص، ذهنیات شخصیت اصلی را بازگو کرده و شخصیت¬های رمان او اغلب ملموس و تیپ هستند. برخلاف دو نویسنده¬ی قبل، همینگوی پیرنگ بسته¬ی رمان را در قالب طرحی سنتی پرورش داده و با خلق انواع مختلفی از شخصیت¬ها، آن¬ها را از طریق راوی دانای کل، به لحاظ ظاهری و خصوصیات اخلاقی بررسی کرده¬است. موضوع مشترک هر سه رمان جنگ و آسیب¬های مختلف آن است و در کنار مضامین مشترکی نظیر ترس، خیانت، وطن، عشق و... مضامین متفاوتی نیز منعکس شده¬است؛ برای مثال الشیخ بحران هویت فردی، زبان مادری، مهاجرت و...، خسروشاهی نقش رهبری و ولایت، زخمداری و ... و همینگوی نیز تجاوز به عنف، آزادی، مبارزه با فاشیسم و ... را مطرح کرده¬است. عنصر گفت¬وگو، اغلب در رمان زنگ¬ها برای که به صدا در می¬آیند، به کار رفته و در دو رمان دیگر از حد چند جمله-ی کوتاه و روزمره فراتر نمی¬رود. همچنین عنصر حقیقت¬مانندی در هر سه رمان در اوج بوده و فضاسازی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی خلق آثار، انجام گرفته¬است. خواننده در دو رمان¬ زارهای زنی به نام بیروت و زخمدار، با دو زمان عینی و ذهنی و در رمان زنگ¬ها برای که به صدا در می¬آیند با یک زمان تقویمی مواجه است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moharami, RaminUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
novin, HosainUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Date Deposited: 21 Oct 2018 13:13
Last Modified: 21 Oct 2018 13:13
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1166

Actions (login required)

View Item View Item