The role and station of esoteric science of letters and numbers in the Islamic mysticism.

Talaie, Faramarz and Sadati Khamse, Esmail and Esmail, Bahman (2016) The role and station of esoteric science of letters and numbers in the Islamic mysticism. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (نقش وجایگاه حروف واعداد در عرفان اسلامی)
Faramarz talaie.pdf

Download (426kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

In this paper we try to study mystic’s viewpoints about gnostic experiences. Every mystic has used different ways to express his experience, as some examples we can mention silence, poem, special expressions, allegory, and the language of numbers. The main core of this study is the language of numbers, known as “Elm-alhuruf”. There are many definitions for “Elm-alhuruf”. Experts relate this issue to Symya, Jafr, and divine names. The origin of this issue is not exactly clear. This science in some ancient cultures such as Iran, Egypt, Greece, Babylon, and American Native Indians had been prevalent. Islam relates its history to Imam Ja'far al-Sadiq, Imam Ali, Holy prophet, David and finally Adam. Many mystics have some papers about this issue. The climax of this topic is shown in “hurufiye School” and “Ibn Arabi School”. Because of unconformity with Islamic thoughts, Hurufiye viewpoints have been abandoned. But the ideas of Ibn Arabi have been welcomed by scientists and philosophers. Keywords: Gnostic experiences, science symbols, numbers

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقش وجایگاه حروف واعداد در عرفان اسلامی
Persian Abstract: دراین تحقیق به بررسی نظرات عرفا دربرابر تجربه های عرفانی می پردازیم . عرفا در برابر این تجربیات از روش های متفاوتی از قبیل: سکوت، زبان سر، ّشعر، اصطلاحات خاص، تمثیلات وعلم الحروف جهت بیان تجربیات خود بهره برده اند. هدف اصلی این پژهش، علم الحروف است.درموردعلم الحروف تعاریف زیادی آمده است. صاحب نظران علم الحروف رابه سیمیا ، جَفر و اسمای الهی ارتباط داده اند. منشاءعلم الحروف دقیقا معلوم نیست،اما این علم در ادیان باستان در تمدن هایی نظیر بابل، ایران، مصر، یونان ،وعربستان وبومیان امریکا معمول بوده است. دراسلام هم سابقه آن را به امام جعفر صادق «ع» وامام علی «ع»وپیامبر اکرم «ص»ودر نهایت به به حضرت داود وحتی حضرت آدم رسانده اند. عرفایی زیادی دراین زمینه تالیفاتی داشته اند. اوج این بحث درنهضت حروفیه ومکتب ابن عربی نمایان شده است است. ازاین دو جریان فکری عقاید حروفیه به خاطرافراطی گری و نامعقول بودن وعدم مطابقت باشریعت اسلام، طرد؛ اما افکار ابن عربی مورد استقبال فراوان علماء وعرفا ودانشمندان قرار گرفته است. كليد واژه¬ها: تجارب عرفانی ، علم الحروف،اعداد
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sadati Khamse, EsmailUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Zahedi, BahmanUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Date Deposited: 23 Oct 2018 11:50
Last Modified: 23 Oct 2018 11:50
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1276

Actions (login required)

View Item View Item