Effectiveness of stress inoculation training on assertiveness and social adjustment in students

Ahmadi, Mohammad Ali and Ghamari Kivi, Hossein and Rezaei Sharif, Ali (2016) Effectiveness of stress inoculation training on assertiveness and social adjustment in students. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی آموزش ایمن‏سازی در برابر استرس بر ابراز وجود و سازگاری اجتماعی دانش‏آموزان)
Mohammad Ali Ahmadi.pdf

Download (390kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to determine the effectiveness of stress inoculation training on assertiveness and social adjustment in students. Pre and post testing was conducted on control grouop using Quasi experimental design. Thirty students of secondary schools across khoramdarreh city through multi_stage cluster sampling were assigned to two groups. Data was collected using Gambrill and Richy's assertion inventory questionnaire as well as Sinha and Singh social adjusment inventory questionnaire. The Test group were provided seven training sessions on stress inoculation training. The Control group received no intervention.The data was analysed by multivariate analysis of Covariance. The results showed that training immunisation against stress has been effective for assertiveness and social adjustment of student. results of the study can help promote self-expression and social adjustment of students.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی آموزش ایمن‏سازی در برابر استرس بر ابراز وجود و سازگاری اجتماعی دانش‏آموزان
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس بر ابراز وجود و سازگاری اجتماعی دانش آموزان در سال تحصیلی 95- 1394 انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون‏‏ ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از دانش‏آموزان پسر از مدارس متوسطه اول شهر خرمدره از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله‌ای انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. داده ها در پیش‏آزمون و پس‏آزمون با پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی و پرسشنامه سازگاری اجتماعی سینها و سینگ جمع آوری شد. به گروه آزمایش7 جلسه آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس ارائه شد وگروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکرد. داده‌ها به‌وسیله تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس بر ابراز وجود و سازگاری اجتماعی دانش آموزان مؤثر بوده است. نتایج این پژوهش می‌تواند در ارتقای سطح ابراز وجود و سازگاری اجتماعی دانش آموزان مؤثر باشد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghamari Kivi, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezaei Sharif, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 28 Oct 2018 20:40
Last Modified: 12 Dec 2018 17:53
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1344

Actions (login required)

View Item View Item