Acomparative staudy of the concept of love from the wiew point Mowlavi and the Indian Behkati’s SchooL

Alijani, Narges and Ghaffari, Ali and .zahedi, Bahman. (2016) Acomparative staudy of the concept of love from the wiew point Mowlavi and the Indian Behkati’s SchooL. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (مقایسه‌ی عشق از دیدگاه مولوی و مکتب بهکتی هند)
Narges Alijani.pdf

Download (795kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Love is one of the most important spiritual issues and discussions. Love in Maulana’s opinion and the school of Bekhati, is as actual text of achieving to the God and both schools, know the love, foundation of everything. Love in their views, link everything together. The human spirit is thirsty for love and is the only way to save the man from despair and hardships of life. In the thought of Maulana, love is like God; Maulana believes that love banishes human from himself and even all evils with love becomes well. From his view, all things are enthusiastically seeking each other to connect together. But love in school of Bakhti is in a way that followers of him give up all their wills and demands to God. On the one hand, the Cognition way is based on mental exercise and meditation and concentration of intellectual power and seeker with self-purification and settling all sensual and mental levels, achieves to the live position of freedom and from the other hand, the way of love and kindness, is pure and sheer submission to the will of God and devout talent toward accepting his kindness emanations.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقایسه‌ی عشق از دیدگاه مولوی و مکتب بهکتی هند
Persian Abstract: عشق یکی از مهم‌ترین مباحث و مسائل عرفانی به شمار می‌رود عشق در اندیشه مولانا و مکتب بهکتی به‌عنوان متن واقعی را وصول به‌حق است هر دو مکتب عشق را بنیاد همه‌چیز می‌دانند. عشق از دیدگاه آن دو همه‌چیز را به هم ربط و وصل می‌دهد. و روح آدمی تشنه عشق و محبت است یگانه راه نجات آدمی از ناامیدها و ناملایمات زندگی است در تفکر مولانا عشق به ‌مانند خداست؛ مولانا بر این اعتقاد است که عشق انسان را از خود دور می‌کند و حتی تمام بدی‌ها با عشق به‌خوبی تبدیل می‌شود. ازنظر وی همه کائنات با شور و شوق در جستجوی یکدیگرند تا به هم پیوند بخورند. اما عشق در مکتب بهکتی پیروان طریق بهکتی تمام اراده و خواسته‌های خود را تسلیم حق می‌کنند. از طرفی راه معرف نمایانده شده که مبتنی بر ورزش ذهنی و مراقبه و تمرکز نیروی فکری است و سالک با تزکیه‌ی نفس و فرونشاندن جمله مراتب نفسانی و ذهنی به مقام زنده آزادی می‌رسد،و از سوی دیگر، طریق محبت و عشق تسلیم محض و صرف در برابر اراده‌ی ایزدی و استعداد عابد، جهت پذیرفتن تجلیات فیض اوست.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghaffari, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
.zahedi, Bahman.UNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Date Deposited: 29 Oct 2018 17:03
Last Modified: 29 Oct 2018 17:03
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1406

Actions (login required)

View Item View Item