Study of the effect of Hydrogen adding tu natural gas – air mixture on its burning velocity at one bar initial pressure

Ochi Ardebili, Nima and Abdi Aghdam, Ebrahim (2016) Study of the effect of Hydrogen adding tu natural gas – air mixture on its burning velocity at one bar initial pressure. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (مطالعه اثر افزودن هیدروژن به مخلوط گاز طبیعی – هوا روی سرعت سوختن آن در فشار اولیه یک بار)
Nima Ochi Ardebili.pdf

Download (475kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

One of the ways to decrease the pollutions and also cost of fuels we use for engines, can be replacing gasoline with the combination of natural gas – hydrogen. To get closer to our purpose, we need enough information about the nominal flame speed of our combination. Slow burning speed of a fuel, is considered as one of basic attributes of that fuel and also have a great role at designing engines and simulating turbulent combustion. By determining slow burning speed, we provide basic science for future theory studies. In this paper we shall examine the effect of adding hydrogen to the natural gas on burning speed of the combination in case to provide the solidarity formula of burning speed in terms of pressure, temperature, equivalence ratio and the percentage of hydrogen. This formula can be used to determine turbulent burning speed inside the engine. Turbulent burning speed is a function of slow burning speed, turbulence intensity and length scale of turbulence. And also slow burning speed ( a thermochemical attribute ) can assume to be a function of pressure, temperature, equivalence ratio and fuel type. Heat bomb, pressure transducer, thermocouple and other laboratory equipment are used to measure pressure of control volume inside the bomb By analyzing pressure data acquired, we can calculate the laminar burning speed at equivalent ratio of 1.1, 1.0, 0.9 and 0.85 for the volume percentages of 100, 90, 85, 75 and zero percent natural gas in the combination of natural gas – hydrogen – air. From the data acquired for pressure ,temperature and burning speed, solidarity formula examined and presented

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مطالعه اثر افزودن هیدروژن به مخلوط گاز طبیعی – هوا روی سرعت سوختن آن در فشار اولیه یک بار
Persian Abstract: یکی از راه¬های کاهش آلودگی و کاهش هزینه سوخت موتورها می¬تواند جایگزین کردن سوخت بنزین با مخلوط گاز طبیعی - هیدوژن می¬باشد جهت نیل به این هدف اطلاعات کافی در خصوص مشخصات سرعت سوختن مخلوطی ضروری است. سرعت سوختن آرام یک سوخت از خواص بنیادی آن تلقی می¬شود و نقش حیاتی در طراحی موتور و شبیه سازی احتراق آشفته ایفا می¬کند. با تعیین سرعت سوختن آرام دانش پایه برای بررسی-های تئوری فراهم می¬شود. در اینجا هدف بررسی تاثیر افزودن هیدروژن به گاز طبیعی روی سرعت سوختن مخلوط در قالب تهیه¬ی فرمول همبستگی سرعت سوختن بر حسب فشار، دما، نسبت هم¬ارزی و درصد هیدروژن است. از این فرمول می¬توان برای تعیین سرعت سوختن متلاطم درون موتور استفاده کرد. سرعت سوختن متلاطم تابعی از سرعت سوختن آرام، شدت تلاطم و مقیاس طولی تلاطم می¬باشد و همچنین سرعت سوختن آرام را که یک خاصیت ترموشیمیایی است، می¬توان تابعی از فشار، دما، نسبت هم ارزی و نوع سوخت در نظر گرفت. بمب حرارتی، ترانسدیوسر فشار، ترموکوپل و تجهیزات دیگر آزمایشگاهی جهت ثبت فشار داخل بمب به کار گرفته شده است، با آنالیز داده¬های فشار به سرعت سوختن ورقه¬ای در نسبت هم ارزی¬های1/1، 0/1، 9/0 و 85/0 برای درصد¬های جرمی 100، 90، 85، 75 و صفر گاز طبیعی در مخلوط گاز طبیعی – هیدروژن – هوا بدست می¬آید. از داده¬های بدست آمده برای فشار دما و سرعت سوختن معادله همبستگی بررسی و ارائه شده است
Supervisor:
SupervisorE-mail
Abdi Aghdam, EbrahimUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
-, -UNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Date Deposited: 29 Oct 2018 20:08
Last Modified: 29 Oct 2018 20:08
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1495

Actions (login required)

View Item View Item