The effectiveness of cognitive behavior therapy on emotional control, distress tolerance, irrational beliefs and psychological well-being in aggressive adolescents

adel, Zahra and GhamariKivi, Hossein and Sheykholeslami, Ali (2015) The effectiveness of cognitive behavior therapy on emotional control, distress tolerance, irrational beliefs and psychological well-being in aggressive adolescents. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی درمان شناختی- رفتاری برکنترل هیجانی، تحمل آشفتگی، باورهای غیرمنطقی و بهزیستی روانشناختی درنوجوانان پرخاشگر)
Zahra adel.pdf

Download (876kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral therapy Control of emotional distress tolerance, irrational beliefs and psychological well-being in adolescents was aggressive. This way the trial was conducted with a pre-post test control group. Statistical population of all the prisoners in the women's ward of the Central Prison of Ardabil in 1393 were among them, using simple random sampling, 30 girls in state-trait anger questionnaire Spielberger high scores were selected and randomly assigned to the experimental group (n=15) and control group (n=15) were replaced. Participants in the experimental group cognitive-behavioral therapy for 8 sessions, each session lasting 90 minutes were given. For data collection Spielberger state-trait anger questionnaires, controlling emotions, distress tolerance scale gahr & Simons, Jones Irrational Beliefs and Psychological well-being was used. kvrayans multivariate statistical method data were analyzed. The results showed that frzyhhay study were approved and the dependent variables between the girls group and the control group in post-test there is a significant difference. Thus, it can be concluded that cognitive-behavioral therapy are at an increased emotional control, distress tolerance, reducing irrational beliefs, increase and decrease anger bhzysty rvanshnakhty there were significant effects.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی درمان شناختی- رفتاری برکنترل هیجانی، تحمل آشفتگی، باورهای غیرمنطقی و بهزیستی روانشناختی درنوجوانان پرخاشگر
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری برکنترل هیجانی، تحمل آشفتگی، باورهای غیر منطقی و بهزیستی روانشناختی در نوجوانان پرخاشگر بود. این پژوهش به شیوه‏ی ‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون- پس‏آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه‏ی آماری پژوهش را کلیه‏ی زندانیان حاضر در بند نسوان زندان مرکزی شهر اردبیل در سال 1393 تشکیل می‏دادند که از میان آن¬ها با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی ساده، 30 نفر از دخترانی که در پرسشنامه خشم حالت-صفت اسپیلبرگر نمره‏های بالایی داشتند انتخاب شده و به طور تصادفی در گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) جایگزین شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش درمان شناختی-رفتاری را طی 8 جلسه، هر جلسه به مدت 90 دقیقه دریافت نمودند. برای جمع‏آوری داده‏ها از پرسشنامه‏های ﺧﺸﻢ ﺣﺎﻟﺖ-ﺻﻔﺖ اسپیلبرگر، کنترل عواطف، ﻣﻘﯿــﺎس ﺗﺤﻤــﻞ آﺷــﻔﺘﮕﯽ سیمونس وگاهر، باورهای غیرمنطقی جونز و بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. داده‏ها باروش آماری کورایانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‏ها نشان داد که فرضیه¬های پژوهش مورد تایید قرارگرفتند و از لحاظ متغیرهای وابسته بین دختران گروه آزمایش و گروه کنترل در پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین، می‏توان ‏نتیجه گرفت که درمان شناختی- رفتاري در افزایش کنترل هیجانی، افزایش تحمل آشفتگی، کاهش باورهای غیرمنطقی، افزایش بهزیستی¬ روانشناختی¬ وکاهش خشم تاثیر معناداری دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
GhamariKivi, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Sheykholeslami, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 30 Oct 2018 06:39
Last Modified: 30 Oct 2018 06:39
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1512

Actions (login required)

View Item View Item