A comparison Spiritual Intelligence and psychological wellbeing among mothers of Mental retarded children and mothers of normal children

Razmi Souha, Zahra and Mikaeili, Niloofar and Narimani, Mohammad (2015) A comparison Spiritual Intelligence and psychological wellbeing among mothers of Mental retarded children and mothers of normal children. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (مقايسه هوش‌معنوي و بهزيستي روان‌شناختي در مادران كودكان کم‌توان ذهنی و مادران كودكان عادي)
Zahra Razmi Souha.pdf

Download (941kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Purpose of this research is to compare spiritual quotient and psychological wellbeing in mothers of children with intellectual disability and mothers of normal children. This research was conducated using scientific- comparative method. The research population consists of all in mothers of children with intellectual disability and mothers of normal children of 7- 12 year old in Astara city were studied. 40 mothers of children with intellectual disability (girls and boys) Availability sampling method and 40 mothers of children normal (girls and boys) matching method. Were selected for the comparison, fore data collection, the questionnaire of Ryff psychological well being with 18 items and spiritual quotient standard questionnaire of Abdollah Zadeh et.al. the results of the research data using multi- variables , analysis of variance(manova) showed that generally, there is a significant difference between psychological wellbeing and spiritual quotient of mothers of intellectual disability and normal children (p<0.001). That generally, spiritual quotient and factors (Understanding and communication to origin of universe, spiritual life or relying on internal core) And so, condition of psychological wellbeing and factors (Self-authority, Personal growth, Positive relationship with others, To be targeted in life, Self-acceptance, Dominance onenvironment) in mothers of children with intellectual disability is less than mothers with normal children. It seem that child with intellectual disability and problems of parents this children with them front is a harmful factor for mothers’ spiritual quotient and psychological well being. This finding can be explanatory need support of this mothers and effort to sake increase spiritual quotient and psychological wellbeing thouse that be.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقايسه هوش‌معنوي و بهزيستي روان‌شناختي در مادران كودكان کم‌توان ذهنی و مادران كودكان عادي
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه هوش‌معنوي و بهزیستی روان‌شناختی در مادران كودكان کم‌توان ذهنی و عادي می‌باشد. این پژوهش به شیوه‌ی علی- مقایسه‌ای اجرا شد. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر، عبارت است از کلیه مادران داراي کودک كم‌توان ذهني و عادی شهرستان آستارا که در محدوده‌ی سنی 12-7 سال؛ قرار دارند. 40 نفر از مادران داراي کودک كم‌توان ‌ذهنی (دختر و پسر) به روش نمونه‌گیری در دسترس و40 نفر از مادران داراي كودك عادي (دختر و پسر)، به روش همتاسازی به عنوان نمونه جهت مقایسه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف 18گویه‌ای و پرسشنامه استاندارد هوش‌معنوی عبداله‌زاده و همکاران استفاده شد. بررسی داده‌های پژوهش با روش تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) نشان داد که به طور کلی بین بهزیستی روان‌شناختی و هوش‌معنوی مادران کودکان کم‌توان ذهنی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). و بطورکلی هوش‌معنوی و ابعاد آن (درك و ارتباط با سرچشمه هستي و زندگي‌معنوي يا اتكا به هسته‌دروني) و همچنین وضعیت بهزیستی روان‌شناختی و ابعاد آن (خودمختاری؛ رشدشخصی؛ روابط مثبت با دیگران؛ هدف‌مندی در زندگی؛ پذیرش‌خود؛ تسلط بر محیط) در مادران کودکان کم‌توان ذهنی، پایین‌تر از مادران کودکان عادی است. به نظر می‌رسد وجود کودک کم‌توان ذهنی و مشکلاتی که والدین این کودکان با آن‌ها مواجه هستند به عنوان عاملی آسیب‌زننده برای هوش‌معنوی و بهزیستی‌ روان‌شناختی مادران می‌باشد. این یافته‌ می‌تواند بیانگر لزوم حمایت از این مادران و تلاش در جهت ارتقای هوش‌معنوی و بهزیستی‌ روان‌شناختی آنان باشد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
. Mikaeili, NiloofarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 30 Oct 2018 07:44
Last Modified: 30 Oct 2018 07:44
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1528

Actions (login required)

View Item View Item