Relation Between Theachers Transformational Tteaching whit students self-efficacy biliefs and self-regulated learning

Ebrahimkhani, Mohammadreza and Shaeif, Ali Rezaie and Moradi, Massud (2015) Relation Between Theachers Transformational Tteaching whit students self-efficacy biliefs and self-regulated learning. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطه‌ی تدریس تحولی معلمان با باورهای خودکارآمدی و یادگیری خودتنظیم دانش آموزان)
Mohammadreza Ebrahimkhani.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this present study was checkout relation between theachers transformational teaching whit students self-efficacy biliefs and self-regulated. The statistical community of study was students of the sixth basic elementary were an area of Ardabil city education, that number 490 student through cluster multi stage method were selected. The information of variables were collected through Transformational Teaching Qustionnaire (Beauchamp et al. 2010), whit the coefficient of reliability α=0/83, a scale of eight retail self-efficacy biliefs adapted from Motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ), Pintrich and et al(1991), whit coefficient of reliability α=0/89, and self-regulated questionnaire (MSLQ), Pintrich and et al(1991), whit coefficient of reliability α=0/82. Informations analyzed through confirmatory factor analysis, structural equation modelling, correlation, and multivariate Regression. According to the finding, correlation of transformational teaching whit students self-efficacy biliefs and self-regulated was a significant and positive. Also among the components of transformational teaching, three components, inspirational motivation, individualized consideration, and intellectual stimulation was significantly predictor of students self-efficacy biliefs and self-regulated(p<0/05). Results of structural equating modeling (SEM) showed that purposed model was acceptable and fit index (GFI= , RSMEA=0/054, ). Results showed Direct effect of transformational teaching on students self-regulated was significant(β=0/35, SE=0/05, t=6/46, p<0/05). As well as the Indirect effect of theachers transformational teaching through students self-efficacy biliefs on self-regulated, was significant(β=0/24, SE=0/05, t=4/8, p<0/05). Direct effect of students self-efficacy biliefs on self-regulated was significant(β=0/43, SE=0/05, t=7/39, p<0/05).

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه‌ی تدریس تحولی معلمان با باورهای خودکارآمدی و یادگیری خودتنظیم دانش آموزان
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی تدریس تحولی معلمان با باورهای خودکارآمدی و یادگیری خودتنظیم دانش¬آموزان بود. جامعه‌ی آماری مورد مطالعه، دانش¬آموزان پایه ششم ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه‌ی یک شهر اردبیل، به تعداد 2415 نفر بودند که تعداد 490 نفر به روش خوشه‌ای چندمرحله¬ای انتخاب شدند. اطلاعات متغیرها از طریق پرسش‌نامه‌های تدریس تحولی معلمان(TTQ) بیچامپ و همکاران(2010) با ضریب پایایی 83/0=α، خرده مقیاس هشت گویه ای باورهای خودکارآمدی برگرفته از پرسش‌نامه‌ی راهبردهای انگیزشی و یادگیری MSLQ (پنتریج و همکاران،1991) با ضریب پایایی 89/0=α و پرسش‌نامه‌ی راهبردهای یادگیری خودتنظیم پينتريج و همکاران(1991)(MSLQ) با ضریب پایایی 82/0=α جمع‌آوری شد. روش تحقیق، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. داده‌ها از طریق تحلیل عاملی تأییدی، مدل معادلات ساختاری، همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. با توجه به یافته‌ها، همبستگی تدریس تحولی معلمان با باورهای خودکارآمدی و یادگیری خودتنظیم دانش¬آموزان، مثبت و معنادار بود. همچنین از میان مؤلفه‌های تدریس تحولی، سه مؤلفه‌ی انگیزش الهام‌بخش، ملاحظات فردی و تحریک¬ فکری، پیش‌بین‌های معنادار باورهای خودکارآمدی و یادگیری خودتنظیم دانش¬آموزان بودند. نتایج الگوی معادلات ساختاری نشان داد، الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است(90/0GFI=، 054/0=RMSEA، 97/0=CFI) و مشخص کرد اثر مستقیم تدریس تحولی معلمان بر یادگیری خودتنظیم دانش¬آموزان معنادار است(05/0>P، 46/6=t، 05/0=SE، 35/0=β). همچنین اثر غیرمستقیم تدریس تحولی معلمان با میانجی گیری باورهای خودکارآمدی دانش¬آموزان نیز بر یادگیری خودتنظیم معنادار به¬دست آمد(05/0>P، 8/4=t، 05/0=SE، 24/0=β). اثر مستقیم باورهای خودکارآمدی بر یادگیری خودتنظیم نیز معنادار بود(05/0>P، 39/7=t، 05/0=SE، 43/0=β). با توجه به آزمون t، وضعیت تدریس تحولی معلمان از نظر دانش-آموزان، وضعیت خودکارآمدی دانش¬آموزان و وضعیت یادگیری خودتنظیم دانش¬آموزان، در حد مطلوبی قرار داشت(05/0>P).
Supervisor:
SupervisorE-mail
Shaeif, Ali RezaieUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moradi, MassudUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 30 Oct 2018 07:46
Last Modified: 30 Oct 2018 07:46
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1531

Actions (login required)

View Item View Item