The Effects Of Geshtalt Group Therapy On Psychological Well-Being and Quality Of Life Of Mothers With Intellectually Disable Children

Mohammadi, Yosra and Sheykholeslami, Ali and Ghamari Givi, Hossein and Moradi, Masood (2015) The Effects Of Geshtalt Group Therapy On Psychological Well-Being and Quality Of Life Of Mothers With Intellectually Disable Children. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (تأثیر گشتالت¬درمانی گروهی بر بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی مادران دارای کودک کم¬توان¬ذهنی)
Yosra Mohammadi.pdf

Download (337kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Purpose of the present study was to investigate the effect of gestalt therapy on Quality of life and psychological well-being of mothers of intellectually disabled children. Methodology of the study was quasi-experimental method, using pre-test and post-test through control group. Statistical population of this examination consisted of all mothers of intellectually disabled children in Ardabil city of Iran in 1393-94. Limitations we were encountered with in sampling, made us to select one of the available centers of well-being organization. Then 30 mothers were selected randomly from the center and substituted in control and experimental groups randomly. Experimental group had received 10 sessions of training group gestalt therapy. Questionnaires of quality of life introduced by The World Health Organization and Ryyf’s psychological well-being model were used as tools of gathering data. Data were analyzed by multivariable co-variance test. Results of the study showed scores of the mothers in experimental group in comparison with control group in post-test are significantly different. According to the gained results, hypothesis of the study on the effect of group gestalt therapy on psychological well-being and quality of life of mothers of intellectually disabled children was confirmed. So, group gestalt therapy had been proved to be effective in increasing psychological well-being and quality of life of the mothers of intellectually disabled children.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تأثیر گشتالت¬درمانی گروهی بر بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی مادران دارای کودک کم¬توان¬ذهنی
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گشتالت¬درمانی گروهی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودک کم¬توان¬ذهنی بود. روش پژوهش از نوع نیمه‏آزمایشی با طرح پیش¬آزمون-پس¬آزمون با گروه کنترل بود. جامعه¬¬ی آماری پژوهش را کلیه¬ی مادران دارای کودک کم‌توان‌ذهنی مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر اردبیل در 94-1393 تشکیل می¬دادند که با توجه به محدودیت¬های موجود در نمونه¬گیری، ابتدا از میان این مراکز یک مرکز به ‌صورت در دسترس انتخاب شده و سپس 30 ﻣﺎدر به شکل تصادفی از این مرکز انتخاب و به ‌صورت تصادفی در ﮔﺮوه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 10 جلسه گشتالت‏درمانی گروهی آموزش داده شد. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬¬ی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و پرسشنامه¬ی بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. داده¬ها از طریق آزمون آماری کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته¬ها نشان داد که بین میانگین نمرات مادران گروه آزمایش و مادران گروه کنترل در پس¬آزمون تفاوت معنادار وجود دارد، و فرضیه‏های پژوهش مبنی بر تأثیر گشتالت¬درمانی گروهی بر بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی مادران دارای کودک کم¬توان¬ذهنی مورد تأیید قرار گرفته‏اند. بنابراین، می¬توان نتیجه گرفت که گشتالت¬درمانی گروهی در افزایش بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی مادران دارای کودک کم‏توان¬ذهنی تأثیر معناداری دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sheykholeslami, AliUNSPECIFIED
Ghamari Givi, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moradi, MasoodUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 30 Oct 2018 07:53
Last Modified: 30 Oct 2018 07:53
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1542

Actions (login required)

View Item View Item