Identify factors contributing to the pathological use of cyberspace Students

Sharei, Amaneh and Moeinikia, Mahdi and Zahed, Adel (2015) Identify factors contributing to the pathological use of cyberspace Students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (شناسایی عوامل مؤثر در استفاده بیمارگونه دانش¬آموزان از فضای مجازی)
Amaneh Sharei.pdf

Download (356kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study was Identify factors contributing to the pathological use of cyberspace Students. The statistical population was composed of 11171 girl students of high schools second term in the district 1 city of Ardebil. From this population, 370 students were selected using Krejcie and Morgan's table and stratified sampling rate, according to the managers and teachers with purposive sampling. The index is based on two hours of cyberspace and pathological analysis183 person the questionnaire. The research method was descriptive survey.The required information was collected from using Revised researcher made. Validity was confirmed by experts and its reliability by using Cronbach's alpha coefficient with the implementation of the pilot study (0/97), respectively. Data using descriptive and inferential statistical methods (exploratory factor analysis) were analyzed. The results showed that factor12 (weak functioning families, the lack of heartily and friendly relations, social isolation, seeking diversity, anonymity of identity, religious beliefs, low self-esteem, the duration and type of cyberspace, feeling lonely, academic problems, low cost and depression and social anxiety) in addition to the use (%73) of cyberspace are pathological students and between them have weak functioning families by value (11/461) and the lack of heartily and friendly relations by value (9/049) highest share and depression and social anxiety by value (3/520) lowest share.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: شناسایی عوامل مؤثر در استفاده بیمارگونه دانش¬آموزان از فضای مجازی
Persian Abstract: هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در استفاده بیمارگونه دانش¬آموزان دختر از فضای مجازی بود. جامعه آماری پژوهش 11171 نفر دانش¬آموز دختر مدارس متوسطه دوره دوم ناحیه یک شهرستان اردبیل در سال-تحصیلی 94-93 بود. از میان این جامعه، تعداد370 نفر با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان با آلفای (0.05)، بر اساس نظر مدیران و دبیران با روش نمونه¬گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس بر اساس دو شاخص میزان ساعت استفاده از فضای مجازی و استفاده بیمارگونه؛ پرسش¬نامه 183 نفر قابل تحلیل بود. روش پژوهش، توصیفی -همبستگی بود. جهت جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬ «محقق ساخته» استفاده شد که روایی پرسش¬نامه¬ به تأیید صاحب¬نظران رسیده و ضریب پایایی آن¬ با استفاده از آلفای کرونباخ با اجرای مطالعه مقدماتی (97/0) بدست آمد. داده¬ها با استفاده از روش¬های آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به¬دست آمده نشان داد که 12 عامل (کارکرد ضعیف خانواده، فقدان روابط صمیمانه و دوستانه، انزوای اجتماعی، تنوع¬طلبی، گمنامی هویت فرد، اعتقادات مذهبی، اعتماد به نفس پایین، مدت زمان و نوع استفاده از فضای مجازی، احساس تنهایی، مشکلات تحصیلی، هزینه پایین و افسردگی و اضطراب اجتماعی) در مجموع؛ 73 درصد از واریانس استفاده بیمارگونه دانش¬آموزان دختر از فضای مجازی تبیین می¬کنند. و از بین این عوامل، کارکرد ضعیف خانواده با مقدار (461/11) و فقدان روابط صمیمانه و دوستانه با مقدار (049/9) بیش¬ترین سهم و عامل افسردگی و اضطراب اجتماعی با مقدار (520/3) کمترین سهم را دارند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moeinikia, MahdiUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Zahed, AdelUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 30 Oct 2018 08:23
Last Modified: 30 Oct 2018 08:23
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1570

Actions (login required)

View Item View Item