A Comparative survey of Interactional Metadiscourse in Persian articles of disparate science

Afsharpoor, Akram and Abdi, Reza and Razinejad, Seyyed Mohammad (2015) A Comparative survey of Interactional Metadiscourse in Persian articles of disparate science. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی مقایسه¬ای فراگفتمان تعاملی در مقالات پژوهشی فارسی در علوم مختلف)
Akram Afsharpoor.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to investigate the application of interpersonal metadiscourse features in two field of Soft and Hard sciences in Persian research articles.In order to carry out this research project, 180 research articles in fields of Soft sciences includind: Phsychology, linguistics, and Sociology and Hard sciences including: Physics, chemistery and Medicine were selected by dint of random sampling from valid sites such as: SID and Mag-Iran. Selected corpus was analysed by the Model suggested by Hyland and by the use of non- parametric test of Chi- square. Results of the study showed that both disciplines used interactional features in their research articles significantaly.In both groups, there were significant differences between the writers of hard and soft sciences in application of interpersonal features and the rate of using metadiscourse features. The writers of soft sciences in all features except Engagment markers use interpersonal metadiscourse more than hard sciences. This means that the writers of soft sciences are more willing to engage with the reader than guide them in the text. The results of this research could be effective in teaching writing skills and translating. Keywords: Corpus, Metadiscourse, Interpersonal metadiscourse, Hyland metadiscourse model

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی مقایسه¬ای فراگفتمان تعاملی در مقالات پژوهشی فارسی در علوم مختلف
Persian Abstract: هدف از این مطالعه، بررسی کاربرد مشخصه¬های فراگفتمان تعاملی در دو حوزه¬ی علوم انسانی و علوم پایه مقالات علمی- پژوهشی فارسی بود. برای این منظور، 180 مقاله علمی- پژوهشی در حوزه¬ی علوم انسانی شامل: روانشناسی، زبانشناسی، جامعه¬شناسی و علوم پایه شامل: فیزیک، شیمی، پزشکی به¬صورت تصادفی از سایت¬های معتبر SID و مگ ایران انتخاب شدند. پیکره¬ی انتخاب شده از طریق مدل فراگفتمانی هایلند ( 2005) و از طریق آزمون آماری غیرپارامتریک خی- دو تجزیه و تحلیل شد. نتایج این مطالعه نشان داد که نویسندگان دو حوزه¬ی علوم انسانی و علوم پایه فارسی از راهبردهای تعاملی در مقالات پژوهشی¬شان به¬طور قابل¬توجهی بهره برده¬اند. در هر دو گروه، تفاوت آماری معناداری میان نویسندگان علوم انسانی و علوم پایه در زمینه¬ی بکارگیری راهبردهای فراگفتمان تعاملی و میزان استفاده از شاخص¬های فراگفتمان وجود داشت. نویسندگان علوم انسانی در همه¬ی راهبردها به ¬جز درگیرسازها به¬طور معنی¬داری بیشتر از نویسندگان علوم پایه، از فراگفتمان تعاملی استفاده کردند. این بدان معنی است که نویسندگان در حوزه¬ی علوم انسانی بیشتر تمایل دارند که با خواننده¬ی خود تعامل داشته باشند، نه اینکه آنان را راهنمایی کنند. نتیجه¬ی این تحقیق می¬تواند در تدریس مهارت¬های نوشتاری، نگارش و ترجمه مؤثر ¬باشد. كليد واژه¬ها: پیکره، فراگفتمان، فراگفتمان تعاملی، مدل فراگفتمانی هایلند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Abdi, RezaUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Razinejad, Seyyed MohammadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Date Deposited: 16 Nov 2018 09:34
Last Modified: 16 Nov 2018 09:34
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1833

Actions (login required)

View Item View Item