طراحی سیستم کنترل ترکیبی میراگر مگنتورئولوژیک و جداساز لرزه‌ای

Dadkhah Dolatabad, Hamed and Mohebbi, Mohtasham and Shakeri, Kazem (2015) طراحی سیستم کنترل ترکیبی میراگر مگنتورئولوژیک و جداساز لرزه‌ای. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (طراحی سیستم کنترل ترکیبی میراگر مگنتورئولوژیک و جداساز لرزه‌ای)
Hamed Dadkhah Dolatabad.pdf

Download (633kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

در این پایان‌نامه، طراحی بهینه‌ی ترکیب جداساز لرزه‌ای با میرایی پایین و میراگر مگنتورئولوژیک (MR) ، بررسی می‌شود و این سیستم ترکیبی برای کاهش ماکزیمم دریفت سیستم جداساز لرزه‌ای با میرایی پایین، طراحی می‌شود. تنها پارامتر قابل کنترل میراگر MR، ولتاژ میراگر می‌باشد که برای تعیین آن از الگوریتم کنترلی H2/LQG و clipped-optimal control استفاده می‌شود. برای آنالیز عددی، یک سازه‌ی سه طبقه‌ی مجهز به این سیستم کنترل ترکیبی تحت چند زلزله بررسی می‌شود. همچنین سازه‌ی ده طبقه با این سیستم ترکیبی، تحت بار انفجار تحلیل می‌شود. نتایج تحلیل عددی نشان می‌دهد که سیستم کنترل ترکیبی، به طور مؤثری می‌تواند ماکزیمم دریفت پایه‌ی جداساز را کاهش دهد. همچنین مقایسه‌ی سیستم کنترل ترکیبی با سیستم جداساز لرزه‌ای با میرایی بالا نشان می‌دهد که سیستم کنترل ترکیبی در کاهش ماکزیمم جابجایی پایه مؤثرتر می‌باشد. نتایج کنترل سازه با سیستم کنترل ترکیبی جداساز لرزه‌ای و میراگر MR تحت بار انفجار نیز نشان می‌دهد که استفاده از الگوریتم‌های کنترلی در تعیین ولتاژ میراگر نیمه فعال MR نسبت به حالت، میراگر با حداکثر ولتاژ ثابت، عملکرد بهتری دارد. كليد واژه¬ها: بار انفجار، سیستم کنترل نیمه‌فعال، جداساز لرزه‌ای، دریفت پایه، میراگر MR

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: Designing Magnetorheological Damper and Base-Isolation Hybrid Control System
Persian Abstract: In this thesis, optimal design of hybrid low damping base isolation and magnetorheological (MR) damper has been studied. Optimal hybrid base isolation system has been designed to minimize the maximum base drift of low damping base isolation system where for solving the optimization problem, genetic algorithm(GA) has been used. To determine the volatge of semi-active MR damper the H2/LQG and clipped-optimal control algorithm has been applied. For numerical simulations, a three-story frame equipped with the hybrid base isolation and MR damper subjected to the scaled ElCentro excitation, Northridge and the Tabas earthquake. Also, a ten-story frame equipped with this hybrid system subjected to blast loading with the equivalent weight of 400 kg trinitrotoluene (TNT). Results of numerical simulations have proven the effectiveness of the optimal hybrid control system in controlling the maximum base drift of isolated structure. Also comparing the performance of hybrid, low and high damping base isolation systems has shown that adding MR damper to low damping base isolation system has improved its performance so that the hybrid system has worked better than high damping base isolation in reducing the maximum base drift. Results of numerical simulations of structure subjected to blast loading show that semi-active base isolation is more effective than hybrid base isolation with constant voltage in mitigating time histories of base drift. Keywords: Base Isolation, Base Drift, Blast Loading, MR Damper, Semi-Active Control System.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Mohebbi, MohtashamUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Shakeri, KazemUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Date Deposited: 16 Nov 2018 10:03
Last Modified: 16 Nov 2018 10:03
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1846

Actions (login required)

View Item View Item