Backbone Model for Masonry Infill Walls in Steel Frames Based on the Governing Failure Mode

Salehian, Afsaneh and Shakeri, Kazem and Mohebi, Mohtasham (2015) Backbone Model for Masonry Infill Walls in Steel Frames Based on the Governing Failure Mode. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (مدل رفتاری ميانقاب¬هاي بنايي در قاب¬های فولادی بر مبنای مود خرابی حاکم¬¬)
Afsaneh Salehian.pdf

Download (333kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

: Masonry infills walls are widely used in building construction because of structural and architectural reasons. Often civil engineers consider masonry infills as architectural elements and ignore them in structural analysis and design. However, it has been proven that infill walls can change the behavior of the structure, therefore it would not be sensible to ignore their significance in the analysis and the design of a structure. Recent researches confirmed that conditions of most old structures in Iran are different from assumptions considered in the present models. As well, neglecting vertical loads and underestimate consideration of local effects of infill panels on columns are other defects of the present models. This research is comprised of two distinct parts. In the first part, the effects of different parameters on the behaviour of masonry infilled Steel frames have been studied by ABAQUS software. In the second part a multilinear strut model has been proposed to solve defects of previous models. The proposed model includes several parameters and key points including initial stiffness, cracking point, post cracking stiffness and maximum capacity

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مدل رفتاری ميانقاب¬هاي بنايي در قاب¬های فولادی بر مبنای مود خرابی حاکم¬¬
Persian Abstract: : ميانقاب¬هاي آجري غير مسلح بطور گسترده¬اي در ساختمان¬ها به عنوان ديوار پيراموني ساختمان¬ها و جداکننده فضاهاي داخلي مورد استفاده قرار مي¬گيرند. وجود ميانقاب در يک ساختمان باعث تغييرات مقاومت، سختي، پريود و بطور کلي عملکرد لرزه¬اي ساختمان مي¬شود. به¬علت وجود نيروي اندركنشي بين قاب و ميانقاب، ظرفيت باربري و سختي قاب مركب نسبت به قاب تنها افزايش مي¬يابد. معمولاً در فرآيند تحليل و طراحي، ساختمان¬هاي فولادی صرفا به صورت قاب¬هايي متشكل از اعضاي اصلي سازه اي از قبيل تيرها، ستون¬ها و اتصالات در نظر گرفته شده و از نقش ميانقاب در روند تحليل و طراحي ساختمان¬ها صرفنظر مي¬شود. بررسی¬های قبلی در خصوص ساختمان¬های موجود در کشور خصوصاً ساختمان¬های نيم اسکلت نشان داده است که وضعيت ميانقاب¬های موجود در کشور شرايط کاملاً متفاوتی با فرضيات مدل¬های رفتاری موجود در آئین-نامه¬ها و تحقيقات قبلی دارد که عموماً در خارج از کشور توسعه يافته اند.. لذا شناسايي اين پارامترها متغیر و ارائه¬ي ¬مدل جامع رفتاری که¬ تاثير اين عوامل را به صورت جامع¬تری در برگيرد، هدف اين تحقيق قرار گرفته است. مطالعات انجام گرفته در این تحقیق را می¬توان به دو بخش کلی تقسیم بندي کرد: در بخش اول با استفاده از نرم¬افزار ABAQUS به بررسی پارامترهای موثر در رفتار قاب مرکب پرداخته شده است. در بخش دوم با جایگزین کردن میانقاب با دستک فشاری، مدلی پیشنهاد می¬شود که سعی شده است نواقص مدل¬های پیشین را تا حدی رفع کند. این مدل شامل چند پارامتر و نقطه کليدی شامل سختی اولیه، نقطه ترک-خورگی، سختی ثانویه، ظرفیت بیشینه می¬باشد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Shakeri, KazemUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Mohebi, MohtashamUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Date Deposited: 16 Nov 2018 10:27
Last Modified: 16 Nov 2018 10:27
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1885

Actions (login required)

View Item View Item