Bearing Capacity of Foundation on Reinforced Soil with Fibre-Reinforced Polymer (FRP)

Sadeghpour, Hamid (2017) Bearing Capacity of Foundation on Reinforced Soil with Fibre-Reinforced Polymer (FRP). Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (بررسی ظرفیت باربری پی بر روی خاک مسلح شده با الیاف تقویت شده با پلیمرهای رزین اپوکسی (FRP))
Hamid Sadeghpour.pdf

Download (476kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Soils are usually weak in tension therefore different materials such as geosynthetics are used to address this inadequacy. Worldwide annual consumption of geosynthetics is close to 1000 million m2, and the value of these materials is probably close to US$1500 million. Since the total cost of the construction is at least four or five times the cost of the geosynthetic itself, the impact of these materials on civil engineering construction is very large indeed. Nevertheless, there are several significant problems associated with geosynthetics, such as creep, low modulus of elasticity, and susceptibility to aggressive environment. Carbon fiber reinforced polymer (CFRP) was introduced over two decades ago in the field of structural engineering that can also be used in geotechnical engineering. CFRP has all the benefits associated with geosynthetics and it boasts higher strength, higher modulus, no significant creep and reliability in aggressive environments. In this experimental study, bearing capacity of foundation on reinforced soil with CFRP has been investigated. The purpose of this study is to determine the optimum depth and arrangement and optimal length of CFRP sheets to achieve to highest level of resistance of reinforcement of soil. Also in the present study has been discussed the difference between the performance of the CFRP and two types of geotextiles in increasing the bearing capacity ratio of soil.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی ظرفیت باربری پی بر روی خاک مسلح شده با الیاف تقویت شده با پلیمرهای رزین اپوکسی (FRP)
Persian Abstract: خاک علی¬رغم مقاومت فشاری مناسب، در مقابل کشش عملکرد مناسبی ندارد. محققان و پژوهشگران عرصه مهندسی ژئوتکنیک در سال¬های اخیر، انواع ژئوسنتتیک¬ها مانند ژئوتکستایل و ژئوگرید را برای افزایش مقاومت کششی به منظور مسلح سازی خاک و افزایش ظرفیت باربری و جلوگیری از نشست¬های قابل توجه خاک نامرغوب محل پروژه¬های عمرانی مورد آزمایش و بررسی قرار داده¬اند. اما با این وجود، ژئوتکستایل¬ها خود مشکلاتی در مورد خزش، مدول الاستیسیته¬ و مقاومت پایین و آسیب¬پذیری در مقابل عوامل محیطی دارند و باید جایگزینی برای برطرف کردن این مشکلات مورد بررسی قرار بگیرد. الیاف تقویت شده پلیمری کربن ضمن دارا بودن تمام مزیت-های استفاده از ژئوتکستایل، از مقاومت و مدول الاستیسیته بالاتری نسبت به آن برخوردار است. همچنین عدم خزش و عدم آسیب¬پذیری در مقابل عوامل محیطی از دیگر مزیت¬های استفاده از الیاف تقویت شده پلیمری کربن است. در این پژوهش که به صورت آزمایشگاهی انجام شده، الیاف تقویت شده پلیمری کربن به صورت ورقه¬ای و به عنوان مسلح کننده خاک، در عمق، آرایش و طول¬های مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است تا بهترین عمق و آرایش و همچنین طول بهینه استفاده از الیاف¬های کربنی به دست آید. همچنین طول¬های مختلف الیاف که به رزین اپوکسی آغشته شده¬اند، پس از مدت زمان عمل آوری در درون جعبه آزمایش که تحت بار ناشی از خاک لایه بالایی بوده، به صورت در جا و در محل مورد آزمایش قرار گرفته است. آزمایش¬هایی نیز بر روی دو نوع ژئوتکستایل و هر کدام در دو نوع آرایش مختلف انجام شده تا مقدار افزایش ظرفیت باربری الیاف کربنی و ژئوتکستایل¬ها مورد مقایسه قرار گیرد. در پایان پس از مقایسه نتایج مربوط به حالت¬های مختلف آزمایش¬های فوق، این نتیجه حاصل می¬شود که به دلیل کم بودن تعداد لایه¬های مورد نیاز جهت تسلیح خاک و همچنین با توجه به مقدار کم الیاف کربنی مورد نیاز برای افزایش ظرفیت باربری خاک، ورقه¬های الیاف کربنی و همچنین ورقه¬های الیاف کربنی آغشته به رزین اپوکسی می¬توانند جایگزین مناسبی برای ژئوتکستایل به منظور تسلیح خاک و افزایش ظرفیت باربری خاک ماسه¬ای باشند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ouria, AhadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Tofigh, VahabUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Date Deposited: 01 Oct 2018 15:13
Last Modified: 01 Oct 2018 15:13
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/208

Actions (login required)

View Item View Item