The Effectiveness of Cognitive Behaviour Couple Therapy and Genogram Interview on Irrational belifes and Couples Communication Patterns

Shahadati Maleki, Maryam and Ghamari givi, Hossein and Rezaisharif, Ali and Moradi, Masood (2014) The Effectiveness of Cognitive Behaviour Couple Therapy and Genogram Interview on Irrational belifes and Couples Communication Patterns. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی زوج درمانی شناختی رفتاری و مصاحبه¬ی ژنوگرام بر باورهای غیرمنطقی و الگوهای ارتباطی زوجین)
Maryam Shahadati Maleki.pdf

Download (510kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral couple therapy and Genogram interview on couple's irrational beliefs and communication patterns. To this end, the quasi-experimentwas adapted to be applied using pretest and posttest designs. The participants of the study included36 husbands and wives (18 couples), selected randomly from amongthe couples referred to counseling centers in Ardabil City in 1393 due to the incompatibility and marital discordancy, divided into the two experimental groups and one control group. After determining the baseline using Christensen and Sullaway's communication pattern questionnaire(CPQ) and Eidelson and Epstein's Relationship Belief Inventory (RBI), the subjects received treatment (7 sessions of cognitive-behavioral couple therapy and5 sessions of Genogram interview), and at the end, each group took a posttest. The results of the multivariate analysisofcovarianceshowed that cognitive-behavioral couple therapy was effective in improving communication patterns and reducing irrational beliefs of the couples. This was while Genogram interviewing influencedonly the improvement of communication patterns, and there wasn't observed any significant difference between the subjects' pretest and posttest scores concerning irrational beliefs. Therefore, it can be concluded that cognitive-behavioral therapy with couples and Genogram interview increase communication patterns, and cognitive-behavioral couple therapyturned out to be more efficient way of reducing irrational beliefs than Genogram interview.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی زوج درمانی شناختی رفتاری و مصاحبه¬ی ژنوگرام بر باورهای غیرمنطقی و الگوهای ارتباطی زوجین
Persian Abstract: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی زوج¬درمانی شناختی رفتاری و مصاحبه¬ی ژنوگرام بر روی باورهای غیرمنطقی و الگوهای ارتباطی زوجین بود. این مطالعه به شیوه¬ی شبه آزمایشی از نوع پیش¬آزمون و پس¬آزمون گسترش¬یافته بود و جامعه آماری کلیه زوج¬هایی را شامل می¬شد که به علت اختلاف و ناسازگاری روابط زناشویی به مراکز مشاوره¬ی شهر اردبیل در سال1393 مراجعه کرده بودند. حجم نمونه 36 زن و شوهر (18 زوج) بود که از نمونه¬های دردسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. پس از تعیین خط پایه با استفاده از پرسشنامه الگوهای ارتباطی کریستنسن و سالاوی (CPQ) و مقیاس باورهای ارتباطی ایدلسون و اپستاین(RBI) آزمودنی¬ها وارد درمان شده (7 جلسه زوج¬درمانی شناختی رفتاری و 5 جلسه مصاحبه¬ی ژنوگرام) و در پایان از هر سه گروه پس آزمون به عمل آمد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که زوج-درمانی شناختی رفتاری در بهبود الگوهای ارتباطی و کاهش باورهای غیرمنطقی زوجین مؤثر است. درحالی که مصاحبه¬ی ژنوگرام فقط بر بهبود الگوهای ارتباطی مؤثر بوده، و هیچ تفاوت معنی داری بین نمرات پیش¬آزمون و پس¬آزمون آزمودنیها در باورهای غیرمنطقی مشاهده نشد. از این رو می¬توان نتیجه گرفت که زوج درمانی شناختی رفتاری و مصاحبه¬ی ژنوگرام برافزایش بهبود الگوهای ارتباطی مؤثر بوده و زوج درمانی شناختی رفتاری برکاهش باورهای غیرمنطقی در مقایسه با مصاحبه ژنوگرام اثربخش بوده است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Ghamari givi, HosseinUNSPECIFIED
Rezaisharif, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moradi, MasoudUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 25 Nov 2018 19:48
Last Modified: 25 Nov 2018 19:48
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/2214

Actions (login required)

View Item View Item