Study of the Effect of in-Cycle Engine Epeed Variations on Mass Fraction Burned.

Alipour, Zargham and Abdi Aghdam, Ebrahim and Masomiyan, Shahram (2015) Study of the Effect of in-Cycle Engine Epeed Variations on Mass Fraction Burned. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (مطالعه تاثیر تغییرات درون سیکلی سرعت موتور روی کسر جرمی سوخته)
Zargham Alipour.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Obtaining experimental results with high accuracy from a research engine can play an important role in the development of engine simulation by computer. In most of the cases experimental data P-θ diagram from the simultaneous recording of time and pressure signals and TDC For the cycle separation are used. In this method, assuming a constant rate of speed in the cycle and the relationship of speed with crank angle, pressure is presented based on crank angle. In the cases of simultaneous recording of the crank angle signal and the cylinder pressure, pressure is identified based on the crank angel. Calculation of mass fraction burnt (MFB) and mean effective pressure (imep) which is based on the changes of P-θ can be different for above mentioned two methods. To increase the accuracy of the study and precise adjusting of spark advance, starting point of injection, injector injection length and recording of the crank angle, a Kistler made shaft encoder was installed in the engine and an electronic control system was designed and made for motor setting. To clarify the differences between comprehensive data at different speeds (1200 to 2200 rpm ), different equivalence ratios (0/85, 0/90, 0/95, 1) and different spark advances were collected with the use of the research engine Single Cylinder CT300 in compression ratio of 8/88 with petrol. An exhaust gas analyzer is used for adjusting the equivalence ratio during operation of the engine. The finding data were analyzed after processing, and the study showed that the rate of inner cycle speed change in the combustion case is significant and it causes to change in the output P-θ diagrams in comparison to a fixed speed state. Following the differences in the P-θ diagrams , MFB diagrams and imep resulting from these two methods change too. It was also observed that the optimum spark advances, 90% of MFB is burned at 21 degrees after TDC and this phenomenon is independent of the engine speed and equivalence ratio and combustion length was reduced rapidly by the increase of engine speed.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مطالعه تاثیر تغییرات درون سیکلی سرعت موتور روی کسر جرمی سوخته
Persian Abstract: استخراج نتایج تجربی با دقت بالا از یک موتور تحقیقاتی می¬تواند در توسعه شبیه¬ سازهای کامپیوتری موتور نقش مهمی را ایفا کند در اغلب موارد داده¬های تجربی نمودار P-θ از ثبت هم¬زمان سیگنال¬های فشار و TDC برای تفکیک سیکل¬ها از هم استفاده شده است. در این روش با فرض سرعت ثابت در سیکل و رابطه سرعت با زاویه میل-لنگ، فشار بر حسب زاویه میل¬لنگ ارائه شده است. در بعضی موارد از ثبت همزمان سیگنال زاویه میل¬لنگ و فشار سیلندر، فشار بر حسب زاویه میل¬لنگ تعیین شده است. محاسبه کسر جرمی سوخته و فشار موثر متوسط که مبتنی بر تغییرات P-θ است می¬تواند برای دو روش فوق متفاوت باشد. برای افزایش دقت کار و تنظیمات دقیق آوانس جرقه، زمان آغاز پاشش، طول پاشش انژکتور و ثبت زاویه میل¬لنگ یک شفت انکودر ساخت کیسلر به موتور مذکور نصب شد و یک سیستم کنترل الکترونیکی برای تنظیمات موتور طراحی و ساخته شد. برای روشن کردن این تفاوت داده¬های جامعی در سرعت¬های مختلف (1200 الی 2200 دور در دقیقه)، نسبت¬های هم¬ارزی متفاوت(85/0، 90/0، 95/0، 1) و آوانسهای جرقه مختلف با استفاده از موتور پژوهشی CT300 تک¬سیلندر در نسبت تراکم 88/8 با سوخت بنزین جمع¬آوری شد. برای تنظیم نسبت هم¬ارزی در حین کار موتور از دستگاه آنالیزور گاز خروجی استفاده شده است. داده¬های خام پس از پردازش مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند و از بررسی آنها مشخص شد که تغییرات سرعت درون سیکلی در حالت احتراق قابل توجه است و سبب تغییر در نمودارهای P-θ خروجی در مقایسه با حالت سرعت ثابت می¬شود. به تبعیت از اختلاف در نمودارهای P-θ، نمودارهای کسر جرمی سوخته و فشار موثر متوسط اندیکه حاصل از این دو روش نیز تغییر می¬یابد. همچنین ملاحظه شد که در آوانس¬های بهینه جرقه 90% کسر جرمی سوخته در 21 درجه بعد از TDC می¬سوزد که این مسئله مستقل از سرعت موتور و نسبت هم¬ارزی است و با افزایش سرعت موتور طول زمانی احتراق سریع کاهش یافت.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Abdi Aghdam, EbrahimUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Masomiyan, ShahramUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Date Deposited: 13 Dec 2018 13:33
Last Modified: 13 Dec 2018 13:33
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/2248

Actions (login required)

View Item View Item