Optimum Link Beam Section In Eccentrically Braced Frame

Khalili, Morteza and Golizad, Amin and Mohammadi, yaghub (2014) Optimum Link Beam Section In Eccentrically Braced Frame. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
M. Khalili.pdf

Download (334kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

To resist against lateral loads, including seismic loads, different structural systems are being used. Each of these systems has advantages and disadvantages in the process of resisting against lateral forces in linear and nonlinear behavior zone. For example, the concentrated braced frames due to the truss structure,have appropriate lateral stiffness, but due to the diagonal brace buckling, their failure is brittle and thus they have poor plasticity. The moment resistance Frames show appropriate plasticity due to the yielding beam elements but they have limited lateral stiffness and difficult to carry out. In contrast to these two systems, eccentrically braced frames have appropriate lateral stiffness and desirable ability to energy disipation. In this bracing system, required lateral stiffness and plasticity are provided by the Link beam that is one of the most important components of the frame. The amount of the stiffness and plasticity depends on the details and Specifications of the link beam. The best situation to provide desirable stiffness and plasticity occurs when the link beam act on shearing range. In this thesis, we use the finite element model and software, ABAQUS, to investigate the optimal length and cross-section of link beam in a One-story frame that shows appropriate lateral stiffness and high ability to absorb the energy.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقطع بهینه برای تیر پیوند در مهاربند واگرا
Persian Abstract: در مقابله با بارهای جانبی از جمله زمین لرزه، سیستم‏های سازه‏ای مختلفی مورد استفاده قرار می‏گیرد. هریک از این سیستم‏ها در فرایند مقابله با نیروهای جانبی در ناحیه خطی و غیرخطی مزیت‏ها و معایبی دارند. از جمله قاب‏های هم‏محور به علت داشتن ساختار خرپایی، دارای سختی جانبی مناسبی می‏باشند اما به علت کمانش بادبند قطری، خرابی آن ترد و درنتیجه شکل‌پذیری پایینی دارند، قاب‏های خمشی هم شکل‌پذیری مناسبی را به سبب جاری شدن خمشی المان‏های تیر از خود نشان میدهند اما سختی محدودی دارند و همچنین اجرای آن‏ها با دشواری صورت میپذیرد. در مقابل این دو سیستم، قاب با مهاربندی واگرا از سختی بالا و قدرت جذب انرژی مطلوبی برخوردار است. در این سیستم مهاربندی، سختی و شکل پذیری مورد نیاز قاب توسط تیر پیوند که یکی از مهمترین اجزاء قاب میباشد، تامین میگردد، که میزان آن بستگی به مشخصات و جزئیات تیر پیوند دارد. بهترین حالت جهت تامین سختی و شکل پذیری مطلوب، هنگامی ایجاد میشود که تیر پیوند درمحدوده‏ی برش عمل نماید. در این پایاننامه، ضمن استفاده از مدل اجزاء محدود و نرم افزار ABAQUS، به بررسی طول و مقطع بهینه تیر پیوند در‌‌ یک قاب یک‏طبقه که دارای سختی جانبی مناسب و قابلیت جذب و استهلاک انرژی بالا باشد، خواهیم پرداخت
Supervisor:
SupervisorE-mail
Golizad, AminUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Mohammadi, yaghubUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Date Deposited: 13 Dec 2018 14:28
Last Modified: 13 Dec 2018 14:28
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/2303

Actions (login required)

View Item View Item