Title of Thesis: Study of the relationship between coping styles And mental health withTheacher Job Stress

faraji, Soghra (2017) Title of Thesis: Study of the relationship between coping styles And mental health withTheacher Job Stress. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (بررسي رابطه سبك هاي مقابله اي و سلامت روان با فرسودگي شغلي معلمان دوره ابتدایی مدارس دولتی ناحیه یک اردبیل)
Soghra faraji.pdf

Download (995kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this Research was to Study of the relationship between coping styles And mental health with Theacher Job Stress in Ardabil city of yer 1396. The methodology research is applied in a purposeful and analytical-descriptive type.The statistical population includes all primary school teachers in a district of Ardebil The number was 942, using Morgan table calculations, 273 were sampled . A simple random sampling method was used and the questionnaire was distributed among them. The measuring tool was a coping styles, mental health and job stress questionnaire. Their reliability questionnaire is upper 0/70, respectively From the point of view of formal and content validity approved by the supervisor. Data collected from the samples, using correlation and regression tests And analyzed through SPSS software. The results of the research showed that coping styles and job stress are P <0.05 nd the value of the coefficient R is 0.65 Which indicates the relationship between the two variables. The coefficient of determination was also found to be 0.42 Which indicates the impact of coping styles on the job stress Also, all components of coping styles (confrontation, avoidance, self-control, social support seeking, accountability, avoiding exclusion, problem solving and positive assessment) have been able to make a meaningful relationship with job stress. The highest correlation between the above components was related to selection selection. It was also found that between mental health and job stress , P <0.05 was observed. The value of the coefficient R was calculated at -0.74, indicating an inverse relationship between the two variables Also, all components of mental health (physical symptoms, anxiety symptoms, social function, depression symptoms) have a negative relationship with job stress. And the highest ratio was related to the component of depression symptoms Finally, the results showed a relationship between mental health and coping styles. Between two variables, the value of P<0.05 was calculated and the coefficient of R was 0.59 and the coefficient of determination was 0.35. Among components of coping styles other than self-esteem, all of its components had a significant relationship with mental health of teachers Finally, the score obtained for all three variables indicated that they were desirable among the teachers population.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسي رابطه سبك هاي مقابله اي و سلامت روان با فرسودگي شغلي معلمان دوره ابتدایی مدارس دولتی ناحیه یک اردبیل
Persian Abstract: پژوهش حاضر به بررسي رابطه سبك هاي مقابله اي و سلامت روان با فرسودگي شغلي معلمان در سال تحصیلی 1396 در شهر اردبیل پرداخته است روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع همبستگی بود. جامعه¬آماری شامل تمامی معلمان مدارس ابتدایی ناحیه یک اردبیل به تعداد942 نفر بود که با استفاده از محاسبات فرمول کوکران تعداد 273 نفر نمونه محاسبه شد و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد مورد نظر انتخاب شد و بین آن¬ها پرسشنامه پخش گردید. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه سبک های مقابله¬ای(لازاروس، 1988)، سلامت روان(گلدبرگ و هیلر، 1998) و فرسودگی شغلی(مسلش، 1981) بود که میزان پایایی آنها بالای 70/0 محاسبه شد و روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد تایید استاد راهنما بوده است. داده های جمع آوری شده از نمونه ها، با استفاده از روش همبستگی و از طرق نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج یافته های تحقیق نشان داد بین سبک¬های مقابله ای و فرسودگی شغلی مقدار 05/0>P می باشد و مقدار ضریب R در حد 65/0 می باشد که نشان دهنده میزان ارتباط بین دو متغیر بود میزان ضریب تعیین نیز در حد42/0 به دست آمد که نشان دهنده میزان تاثیرگذاری سبک¬های مقابله بر فرسودگی شغلی بود همچنین تمامی مولفه¬ای سبک¬های مقابله¬ای (رويارويي، دوري¬جويي، خويشتن¬داري، جستجوي حمايت-اجتماعي، مسئوليت پذيري، گزيده اجتناب، حل¬مديرانه مساله وباز برآورد مثبت) با فرسودگی شغلی رابطه معنی دارند. بیشترین میزان همبستگی¬از بین مولفه¬های فوق مربوط به گزیده انتخاب بود.همچنین مشخص شد بین سلامت¬روانی و فرسودگی¬شغلی مقدار05/0>P بوده است مقدار ضریب R در حد74/0- محاسبه شد که نشان دهنده رابطه معکوس بین دو متغیر بود همچنین تمامی مولفه های سلامت روانی(علايم جسماني، علايم اضطرابي، کارکرد اجتماعي، علايم افسردگي) با فرسودگی شغلی رابطه معکوس داشته اند و بیشترین مقدار رابطه مربوط به مولفه علایم افسردگی بود در نهایت نتایج به دست آمده از رابطه سلامت روانی و سبک های مقابله ای نشان داد بین دو متغیر میزان 05/0>P به دست امده و میزان ضریب R در حد 59/0 و ضریب تعیین در حد 35/0 محاسبه شد از بین مولفه های سبک های مقابله ای به غیر از مولفه خویشتن داری، تمامی مولفه های آن با سلامت روانی معلمان رابطه معنی داری برقرار کرده بودند.در نهایت وضعیت نمره به دست آمده برای هر سه متغیر نشان دهنده مطلوب بودن آنها در بین جمعیت معلمان بود.نتیجه گیری: سبک های مقابله ای در معلمان باعث تغییر فشار شغلی آنان در محیط کاری آنان می شود بنابراین باید معلمان در شیوه های مقابله با مسائل و مشکت مدبرانه عمل کنند همچنین میزان سلامت روانی در معلمان می تواند در بهبود استرس شغلی آن ها نقش داشته باشد برخوردای از سلامت روانی می تواند تنش های شغلی را در معلمان ابتدایی کاهش دهد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
khalegkhah, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Shaikholeslami, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 03 Oct 2018 11:04
Last Modified: 03 Oct 2018 11:04
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/324

Actions (login required)

View Item View Item