Examining Influencing Factors on Visitors Mindfulness at Heritage Sites: the Case of Naderi Museum Garden and Ferdowsi Mausoleum in Mashhad.

Sadat Hosseini, Faezeh (2017) Examining Influencing Factors on Visitors Mindfulness at Heritage Sites: the Case of Naderi Museum Garden and Ferdowsi Mausoleum in Mashhad. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (بررسی عوامل موثر بر آگاهی بازدیدکننده در سایت¬های میراثی، مطالعه موردی: باغ موزه نادری و آرامگاه فردوسی در شهر مشهد)
Faezeh Sadat Hosseini.pdf

Download (441kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Considering the rich history and culture of Iran, cultural heritage tourism has a special place. The interpretation of the heritage is an activity that make the heritage space understandable for its visitors and make them mindful. Therefore, the present study aims to investigate the effective factors on mindfulness of visitors in the heritage sites on Ferdowsi Mausoleum and Naderi Museum Garden. Mascardo Communication Model (1999) has been used to assess the visitor's mindfulness. According to her, two categories of factors affecting mindfulness are communication factors and visitors factors and for each of them, indicators are considered. The objective of the study is functional, the nature of the research design is descriptive and the methodology is a survey. The statistical community are all the national tourists visiting Ferdowsi mausoleum and Naderi garden in the intervals of 15 Aban to 5 Azar 1396. Data were collected through a researcher-made questionnaire distributed to 396 national tourists. The data were analyzed using the SPSS software version 24.0. The result of the survey indicated that communication factors include location guides, printed materials and displayed objects, and visitor’s factors of the visitor, including interest in the content, low level of fatigue, and educational motivatives, affect visitors mindfulness.In Naderi museum educational motives has the most and printed materials have the least impacts on visitors’ mindfulness. In Ferdowsi's mausoleum, displayed objects have the most and low levels of fatigue have the least impact on visitors’ mindfulness.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی عوامل موثر بر آگاهی بازدیدکننده در سایت¬های میراثی، مطالعه موردی: باغ موزه نادری و آرامگاه فردوسی در شهر مشهد
Persian Abstract: با توجه به تاریخ و فرهنگ غنی ایران، گردشگری میراث فرهنگی جایگاه ویژه¬ای دارد. تفسیر میراث فعالیتی است که فضای میراثی را برای بازدیدکنندگانش قابل فهم می¬کند و آن¬ها را آگاه می¬سازد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر آگاهی بازدیدکنندگان در سایت¬های میراثی در آرامگاه فردوسی و باغ موزه نادری انجام شده است. جهت بررسی میزان آگاهی بازدیدکنندگان، از مدل ارتباطی ماسکاردو (1999) استفاده شده است. طبق نظر وی دو دسته از عواملی که بر آگاهی تاثیر می¬گذارند عوامل ارتباطی و عوامل مربوط به بازدیدکننده می¬باشند. که برای هر کدام شاخصه¬هایی در نظر گرفته شده است. پژوهش حاضر از‬ نظر هدف، کاربردی، از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر روش انجام پژوهش، پیمایشی است. جامعه¬ی‬ آماری پژوهش، کلیه گردشگران داخلی بازدیدکننده از آرامگاه فردوسی و باغ موزه نادری در بازه¬ی زمانی 15 آبان تا 5 آذر بوده¬اند. که از این جامعه، نمونه¬ای به حجم 396 نفر به روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب شده و پرسش¬نامه¬ی محقق ساخته¬ی پژوهش میان آنان توزیع گردید و سپس داده¬های پرسش¬نامه¬ها با استفاده از نرم¬افزار24SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده است که عوامل ارتباطی شامل راهنمای مکان، مطالب چاپی و اشیای به نمایش درآمده، و عوامل مرتبط به بازدیدکننده شامل علاقه به محتوا، سطح پایین خستگی و انگیزه¬های آموزشی، بر آگاهی بازدیدکنندگان تاثیرگذار هستند. در باغ موزه نادری انگیزه¬ی آموزشی بیش¬ترین و مطالب چاپی کم¬ترین تاثیر و در آرامگاه فردوسی اشیاء به نمایش درآمده بیش¬ترین و سطح پایین خستگی کم¬ترین تاثیر را برآگاهی داشته¬اند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Bashekouh, MohammadUNSPECIFIED
Hazeri, HatefUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ebrahim Pour, HabibUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Date Deposited: 06 Oct 2018 14:01
Last Modified: 06 Oct 2018 14:01
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/414

Actions (login required)

View Item View Item