The virtues of mystical monotheism in holy Quran and tradition and answer to the buys of the segregation followers (Maktab Tafkik)

asbaghi vaanestanagh, Seyedhasan and mikaeeli, Ashraf and fanniasl, Abaas and askarzaadeh, Akram (2018) The virtues of mystical monotheism in holy Quran and tradition and answer to the buys of the segregation followers (Maktab Tafkik). Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Seyedhasan asbaghi vaanestanagh.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The mystical unity, the same individual unity of existence that justifies the multiplicity’s with this sacred truth. This theory is based on the emanation and manifestation of absolute truth in their view. The purpose of monotheism, despite the differences in the interpretations and how they are detailed, is the denial of ideational and confined and multitude Existences; and proof of the true and absolute existence of God In terms of nature and traits. At the same time, it should be noted that in the presence of the mystics, that negation of the existence of non-God does not mean the negation of creation; But the point is, by observing the true existence, must disregard the forms of all beings and determinations and their Multiplicities, as real and self subsistent existences. They are manifestations of the Truth, and they exist due to the existence of the Truth, and without him are extinct and the true existence is only God. Hence, they have said: Towhid is the unification of two things, or, is the transformation of two entities to the existence of a unit, and those two things are the Truth and the creation, or in other words the Necessary and contingent. The true monotheism is to observe the Truth by creating and observing the creation with the Truth, in such a way that no Truth will be a veil for creation, and creation will not be a Veil for Truth. For the mystics, monotheism is a fact; and it does not mean that we only read The Good word "there is no god except Allah" and we are bound by the orders of the unique god; but God is the truth of existence, and there is no other than Him And the mystic finds it in the mystical intuition. In School of Tafkik (Maktab-i Tafkik), the level of human knowledge of divine teachings and the sacred essence of the Truth, is limited only to folk perception and apparent exertion, and there is no news of human attention to the truth and the essence of worship; The same fact that constitutes the reality of servitude and humiliation of the servant in obedience to the Lord, And without proper perception and true knowledge of his Lord, doing deeds and the resurrection for homework is like a skin and a cortex that lacks the brain and the truth of action. They have completely misunderstood the unity of existence and They think that the unity of existence means God is everything and Or it requires God to have an flexible existence, and each creature is a piece of him

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: لطایف توحید عرفانی در کتاب و سنت و پاسخ به ایرادات اهل تفکیک
Persian Abstract: توحید عرفانی همان وحدت شخصی وجود و توجیه کثرات با این حقیقت مقدسه است این نظريه‌ مبتنی بر تجلی و ظهور حقیقت مطلق نزد ايشان‌ است‌. مراد از توحيد به‌رغم‌ اختلاف‌ در تعابير و نحوه‌ تفصيل‌ مراتب‌ آن‌، عبارت‌ است‌ از نفی وجودهای اعتباری و مقيد و كثير و اثبات‌ وجود حقيقی و مطلق‌ و يگانه‌ حق‌تعالی از حيث‌ ذات‌ و صفات‌ و افعال‌ و درعین‌حال‌ بايد توجه‌ كرد كه‌ نزد عارفان‌، نفی وجود غیر خدا به‌ معنای نفی خلق‌ نيست‌ بلكه‌ مراد اين‌ است‌ كه‌ با مشاهده‌ وجود حقيقی، از صور جميع‌ موجودات‌ و تعيّنات‌ و كثرات‌ آن‌ها، به‌عنوان‌ موجودات‌ حقيقی مستقل‌ و قائم‌ به‌ خود، قطع‌نظر شود زيرا وجود موجودات اعتباری است‌؛ آن‌ها مظاهر حق‌اند و به‌ وجود حق‌ موجود و بدون‌ او معدوم‌اند و وجود حقيقی فقط‌ حق‌تعالی است‌. ازاین‌رو گفته‌اند توحيد يكی شدن‌ دو چيز، يا دو وجود را وجود واحد كردن‌، است‌ و آن‌ دو چيز حق‌ و خلق‌ يا به‌ تعبير ديگر واجب‌ و ممكن‌اند. توحيد حقيقی، مشاهده‌ حق‌ با خلق‌ و مشاهده‌ خلق‌ با حق‌ است‌ چنان¬كه‌ نه‌ حق‌ حجاب‌ خلق‌ شود و نه‌ خلق‌ حجاب‌ حق‌ گردد. برای عارفان توحید یک حقیقت است و معنای آن فقط این نیست که کلمه طیبه لا اله الا الله را بگوییم و به فرامین این خدای واحد ملتزم باشیم. بلکه خدا حقیقت وجود بوده و وجود هم غیر آن نیست و عارف در شهود عرفانی این را می-یابد.در مکتب تفکیک ميزان شناخت انسان از معارف الهي و ذات اقدس حقّ فقط محدودِ به ادراكِ تكليف عامیانه و انجام اعمال ظاهري آن است و بس؛ و از توجّه انسان به حقيقت و باطن عبادت كه عين ربط و تعلّق انسان به ذات پروردگار است خبري نيست. همان حقيقتي كه واقعيّت عبوديّت و خضوع بنده را در مقام اطاعت از رب‌العالمین تشكيل ميدهد و بدون ادراك صحيح و معرفت واقعي به مولاي خويش انجام اعمال و قيام به تكاليف همچو پوست و قشري را ميماند كه فاقد مغز و حقيقت عمل است. ایشان وحدت وجود را کاملاً اشتباه متوجّه شده و می‌پندارند وحدت وجود به معنای همه‌چیز خدائی است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
mikaeeli, AshrafUNSPECIFIED
fanniasl, AbaasUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
askarzaadeh, AkramUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Faculty of Literature & Humanities > Department of Religions & Political Sciences
Date Deposited: 13 Dec 2018 09:59
Last Modified: 13 Dec 2018 09:59
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4283

Actions (login required)

View Item View Item