مطالعه عددی تاثیر تعداد لایه¬های ژئوتکستایل در اصلاح توانایی باربری مصالح لایه¬های روسازی راه انعطاف پذیر

سلیمانی, امین and برادر رضی زاده, فیروز and دبیری, روزبه (2013) مطالعه عددی تاثیر تعداد لایه¬های ژئوتکستایل در اصلاح توانایی باربری مصالح لایه¬های روسازی راه انعطاف پذیر. In: The 1st Iranian Conference on Geotechnical Engineering, October 2013, Ardabil, Iran.

[img] Text
HN10100120001.pdf

Download (488kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

چکیده: امروزه ارتباطات زمینی که بر روی بستر راه ها انجام می گیرد یکی از عوامل پیشرفت کشورها محسوب می شود که با تعیین نسبت طول آن به مساحت کشورها نشانه پیشرفت کشورها و رده بندی آنها می باشد. استفاده از ژئوتکستایل در راه سازی باعث کاهش قابل توجهی در هزینه های مواد، نیروی کار و زمان می شود. در جاهایی که بستر ضعیف و نرم است، ضخامت بزرگی از مواد سنگی در حین ساخت جاده، در اثر عمل غلتک ها و هم در طول عمر مفید سازه، در اثر ترافیک وسایل نقلیه، در خاک نرم فرو می رود و تلف می شود. بنابراین حضور ژئوتکستایل باعث کاهش کلفتی سازه هایی چون روکش جاده، مواد پرساز و استحکامی در زیر سازی جاده می گردد. یکی از عمده ترین دلایل در توجیه اقتصادی کاربرد ژئوتکستایل مربوط به عملکرد دراز مدت آن است. ژئوتکستایل در نقش مستحکم سازی ، موجب استحکام مواد نرم و ریز بستر ( خصوصاً CBR<3) می شود و میزان CBR را تا حد مطلوبی افزایش می دهد و با توزیع فشار منطقه ای و موضعی از فرورفتن مواد سنگی و دانه ای اساس و یا زیراساس به درون مواد ریز بستر نرم و مطلوب جلوگیری می کند. و نیز زهکشی در جاده را بهبود می بخشد. هدف اصلی در تحقیق حاضر، تعیین محل مناسب لایه ها و تعداد ژئوتکستایل ها در لایه روسازی راه با استفاده از مدل سازی عددی با کاربرد برنامه Plaxis می باشد. همچنین در ادامه به تاثیر نوع مصالح لایه روسازی راه در کاربرد لایه های ژئوتکستایل و تعداد آنها در اصلاح توانایی باربری مصالح لایه های روسازی در برابر بارگذاری های ناشی از وسائط نقلیه طبق نشریه های فنی ]1[234 و]2[161پرداخته خواهد شد.

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Persian Title: مطالعه عددی تاثیر تعداد لایه¬های ژئوتکستایل در اصلاح توانایی باربری مصالح لایه¬های روسازی راه انعطاف پذیر
Persian Abstract: چکیده: امروزه ارتباطات زمینی که بر روی بستر راه ها انجام می گیرد یکی از عوامل پیشرفت کشورها محسوب می شود که با تعیین نسبت طول آن به مساحت کشورها نشانه پیشرفت کشورها و رده بندی آنها می باشد. استفاده از ژئوتکستایل در راه سازی باعث کاهش قابل توجهی در هزینه های مواد، نیروی کار و زمان می شود. در جاهایی که بستر ضعیف و نرم است، ضخامت بزرگی از مواد سنگی در حین ساخت جاده، در اثر عمل غلتک ها و هم در طول عمر مفید سازه، در اثر ترافیک وسایل نقلیه، در خاک نرم فرو می رود و تلف می شود. بنابراین حضور ژئوتکستایل باعث کاهش کلفتی سازه هایی چون روکش جاده، مواد پرساز و استحکامی در زیر سازی جاده می گردد. یکی از عمده ترین دلایل در توجیه اقتصادی کاربرد ژئوتکستایل مربوط به عملکرد دراز مدت آن است. ژئوتکستایل در نقش مستحکم سازی ، موجب استحکام مواد نرم و ریز بستر ( خصوصاً CBR<3) می شود و میزان CBR را تا حد مطلوبی افزایش می دهد و با توزیع فشار منطقه ای و موضعی از فرورفتن مواد سنگی و دانه ای اساس و یا زیراساس به درون مواد ریز بستر نرم و مطلوب جلوگیری می کند. و نیز زهکشی در جاده را بهبود می بخشد. هدف اصلی در تحقیق حاضر، تعیین محل مناسب لایه ها و تعداد ژئوتکستایل ها در لایه روسازی راه با استفاده از مدل سازی عددی با کاربرد برنامه Plaxis می باشد. همچنین در ادامه به تاثیر نوع مصالح لایه روسازی راه در کاربرد لایه های ژئوتکستایل و تعداد آنها در اصلاح توانایی باربری مصالح لایه های روسازی در برابر بارگذاری های ناشی از وسائط نقلیه طبق نشریه های فنی ]1[234 و]2[161پرداخته خواهد شد.
Subjects: Divisions > Conferences > The 1st Iranian Conference on Geotechnical Engineering, October 2013
Conferences > The 1st Iranian Conference on Geotechnical Engineering, October 2013
Divisions: Conferences > The 1st Iranian Conference on Geotechnical Engineering, October 2013
Subjects > Conferences > The 1st Iranian Conference on Geotechnical Engineering, October 2013
Date Deposited: 31 Dec 2018 07:25
Last Modified: 31 Dec 2018 07:25
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4660

Actions (login required)

View Item View Item