تعیین اندیس آسیب¬پذیری و کلاس ریسک سازه¬های سطحی واقع در مسیر تونل¬های دوقلوی خط یک قطار شهری تبریز

کریم نیا, حامد (2013) تعیین اندیس آسیب¬پذیری و کلاس ریسک سازه¬های سطحی واقع در مسیر تونل¬های دوقلوی خط یک قطار شهری تبریز. In: The 1st Iranian Conference on Geotechnical Engineering, October 2013, Ardabil, Iran.

[img] Text
HN10102110836.pdf

Download (652kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

یکی از مسائلی که همواره تونلسازی در مناطق شهری را با چالش مواجه می¬سازد نشست¬ قابل توجه حین حفاری تونل و ایجاد مشکل برای سازه¬های سطحی می¬باشد. در این مقاله کلاس ریسک آسیب¬پذیری سازه¬های سطحی تونل¬های خط یک متروی تبریز که با روش EPB حفاری شده¬اند در حین بهره¬برداری (با احتساب سیستم نگهداری) تخمین زده شده است. بدین منظور ابتدا سازه¬های موجود در مسیر مقطع مورد بررسی بر اساس اندیس آسیب¬پذیری (IV) طبقه¬بندی شده و بر مبنای این طبقه-بندی، سازه¬های شماره 32، 33 و 43 در حالت بحرانی¬تری نسبت به سایر سازه¬ها قرار گرفته¬اند. سپس میزان نشست آن¬ها با استفاده از نرم¬افزار المان محدود Plaxis 3D محاسبه شده است. بر اساس نتایج مدل¬ عددی در مقطع بحرانی، میزان نشست برای ساختمان¬ها به ترتیب برابر 5/35، 7/14 و 5/30 میلیمتر بدست آمد. در نهایت با توجه به اندیس آسیب¬پذیری و میزان نشست ساختمان¬ها، کلاس ریسک آسیب¬پذیری ساختمان¬ها تعیین گردید.

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Persian Title: تعیین اندیس آسیب¬پذیری و کلاس ریسک سازه¬های سطحی واقع در مسیر تونل¬های دوقلوی خط یک قطار شهری تبریز
Persian Abstract: یکی از مسائلی که همواره تونلسازی در مناطق شهری را با چالش مواجه می¬سازد نشست¬ قابل توجه حین حفاری تونل و ایجاد مشکل برای سازه¬های سطحی می¬باشد. در این مقاله کلاس ریسک آسیب¬پذیری سازه¬های سطحی تونل¬های خط یک متروی تبریز که با روش EPB حفاری شده¬اند در حین بهره¬برداری (با احتساب سیستم نگهداری) تخمین زده شده است. بدین منظور ابتدا سازه¬های موجود در مسیر مقطع مورد بررسی بر اساس اندیس آسیب¬پذیری (IV) طبقه¬بندی شده و بر مبنای این طبقه-بندی، سازه¬های شماره 32، 33 و 43 در حالت بحرانی¬تری نسبت به سایر سازه¬ها قرار گرفته¬اند. سپس میزان نشست آن¬ها با استفاده از نرم¬افزار المان محدود Plaxis 3D محاسبه شده است. بر اساس نتایج مدل¬ عددی در مقطع بحرانی، میزان نشست برای ساختمان¬ها به ترتیب برابر 5/35، 7/14 و 5/30 میلیمتر بدست آمد. در نهایت با توجه به اندیس آسیب¬پذیری و میزان نشست ساختمان¬ها، کلاس ریسک آسیب¬پذیری ساختمان¬ها تعیین گردید.
Subjects: Divisions > Conferences > The 1st Iranian Conference on Geotechnical Engineering, October 2013
Conferences > The 1st Iranian Conference on Geotechnical Engineering, October 2013
Divisions: Conferences > The 1st Iranian Conference on Geotechnical Engineering, October 2013
Subjects > Conferences > The 1st Iranian Conference on Geotechnical Engineering, October 2013
Date Deposited: 01 Jan 2019 08:35
Last Modified: 01 Jan 2019 08:35
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/4722

Actions (login required)

View Item View Item