A Study of the Relationship between Proficiency Level and Communication Strategies Choice by Iranian EFL Learners

Latifi, Azita (2017) A Study of the Relationship between Proficiency Level and Communication Strategies Choice by Iranian EFL Learners. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (مطالعه رابطه بین سطح مهارت و انتخاب راهبردهای ارتباطی میان زبان آموزان ایرانی)
Azita Latifi.pdf

Download (434kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present study investigated communication strategies (CSs) employed by Iranian EFL learners and aimed at revealing the relationship between language proficiency and the use of communication strategies. Learners with different proficiency levels interacted face-to-face when carrying out a task in which 32 interactions were elicited by means of video and audio recordings, observation of participants’ interactions and stimulated recall methodology. Quantitative and qualitative analyses were conducted to investigate possible associations between CSs and proficiency levels. From the main results obtained, it was observed that at the most general level of analysis, the learners in this study favored the use of ‘resource deficit-related strategies’ and ‘processing time pressure-related strategies; the least used CS category was ‘other performance problem-related strategies’. The learners’ proficiency levels did affect their strategic use of the language, which was reflected in a differentiated use of CSs by each group. The primary and more general distinction had to do with a more frequent use of CSs on the part of the less proficient learners. Lower level learners mostly resorted to less cognitively demanding strategies than the higher ones. They relied more on stalling mechanisms, as for example, ‘repetition’ or ‘pauses’ in order to gain time to think of the appropriate language item. On the other hand, more proficient learners were more likely to employ more cognitively demanding strategies, such as self-repairs, own-accuracy check or approximation, among others. Keywords: EFL, communication strategies, language proficiency level, resource deficit-related strategies, processing time pressure-related strategies, other performance problem-related strategies.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مطالعه رابطه بین سطح مهارت و انتخاب راهبردهای ارتباطی میان زبان آموزان ایرانی
Persian Abstract: این پژوهش به بررسی راهبردهای ارتباطی مورد استفاده زبان آموزان ایرانی می پردازد و هدف آن نشان دادن رابطه بین سطح مهارت و استفاده از راهبردهای ارتباطی است. در این پژوهش زبان آموزان با سطح مهارت متفاوت، در حین انجام یک تکلیف تعامل رو در رو داشتند که در آن 32 گفتگو به وسیله فیلم برداری و ضبط صدا، مشاهده گفتگوها توسط خود زبان آموزان و به کارگیری روش فراخوان تحریکی مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور بررسی ارتباط احتمالی بین راهبردهای ارتباطی و سطح مهارت تجزیه و تحلیل کمی و کیفی انجام شد. از نتایج اصلی به دست آمده در این مطالعه، مشاهده شد که در عمومی ترین سطح تجزیه و تحلیل، زبان آموزان بیشتر از "راهبردهای مرتبط با کمبود منابع" و "راهبردهای مرتبط با فشار زمان پردازش" بهره بردند؛ کمترین مقوله مورد استفاده "راهبردهای مربوط به مشکل عملکرد دیگری" بود. سطح مهارت زبان آموزان استفاده راهبردی آنها از زبان را تحت تأثیر قرار داد، که این مورد در استفاده متفاوت از راهبردهای ارتباطی توسط هر گروه منعکس شد. تمایز اولیه و کلی تر را می توان در استفاده مکرر زبان آموزان سطح پایین از راهبردهای ارتباطی مشاهده کرد. زبان آموزان سطح پایین نسبت به زبان آموزان سطح بالا بیشتر به راهبردهایی متوسل می شدند که کمتر ذهن را درگیر می کنند. آنها بیشتر بر روی مکانیسم های تأخیری مانند، "تکرار" یا "مکث" تکیه می کردند تا زمان بیشتری برای فکر کردن و پیدا کردن مورد زبانی مناسب به دست آورند. از سوی دیگر، زبان آموزان با مهارت بالا، بیشتر از راهبردهایی مانند خودتصحیحی، خودبررسی و یا تقریب، که بیشتر ذهن را درگیر می کنند، استفاده می کردند. كليد واژه¬ها: زبان انگلیسی، راهبرد های ارتباطی، سطح مهارت زبانی، راهبردهای مرتبط با کمبود منابع، راهبردهای مرتبط با فشار زمان پردازش، راهبردهای مربوط به مشکل عملکرد دیگری.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Siami, TohidUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Abdi, RezaUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Date Deposited: 13 Oct 2018 14:39
Last Modified: 13 Oct 2018 14:39
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/596

Actions (login required)

View Item View Item