A Descriptive Analysis of Writing Errors of Turkish Persian Learners in Ardabil Primary Schools

Karimi, Jafar and Razinejad, Seyyed Mohammad and Siami, Tohid (2017) A Descriptive Analysis of Writing Errors of Turkish Persian Learners in Ardabil Primary Schools. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (تحلیل توصیفی خطاهای نوشتاری فارسی¬آموزان ترک¬زبان در مدارس ابتدایی اردبیل)
Jafar Karimi.pdf

Download (853kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of the present study was to study the dictation errors of Turkish five graders in Ardabil primary schools. The school and the classrooms for the study were randomly selected through a lottery. The data for the study came from classroom dictations of 60 students. Since, the dictations did not all include identical passages, the writing errors with the highest frequency were selected in order to get accurate statistical results. The most common dictation errors had a frequency of 160. The teachers were asked to administer another dictation exam using the words included in the list of words with highest frequency of error. The students’ dictation papers were collected and were analyzed as the study corpus. The result of a meticulous analysis and classification of the students’ dictation errors revealed that most of the dictation errors were related to substitution, deletion, addition, separate writing and metathesis, respectively, confirming the first research hypothesis. The results of the data analysis also set light on the fact that bilingualism significantly affected the occurrence of a number of dictation errors including substitution of the vowels /u /and / I/ for /o/ and /e/ respectively, and in the case of consonants, substitution of /ɡ/ for /ɣ/,and /x/ for /ɣ/ were observed, confirming the second research hypothesis. The results of the present research may have immense implications for teachers of Persian to speakers of other languages, material developers and language planners. Further research is needed to be carried out at other levels of primary school in order to come up with more comprehensive results

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تحلیل توصیفی خطاهای نوشتاری فارسی¬آموزان ترک¬زبان در مدارس ابتدایی اردبیل
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر مطالعه و بررسی خطاهای املایی فارسی¬آموزان ترک¬زبان در مدارس ابتدایی اردبیل بود. مدرسه و کلاس¬ها برای پژوهش به طور تصادفی از طریق یک قرعه¬کشی انتخاب شدند. داده¬ها مربوط به املاهای کلاسیِ 60 دانش¬آموز بود. با توجه به اینکه املاها متون یکسانی نداشتند، خطاهای نوشتاری با بیش¬ترین فراوانی، به منظور به دست آوردن نتایج آماریِ دقیق، انتخاب شدند. خطاهای املایی مشترک با بیش¬ترین فراوانی 160 مورد بود. از معلّمان خواسته شد که آزمون املایی دیگری با استفاده از واژه¬هایی که در لیست واژگان با بیش¬ترین خطاها بودند، اجرا نمایند. برگه¬های املایی دانش¬آموزان جمع¬آوری شدند و به عنوان پیکره¬ی پژوهش تحلیل شدند. نتایجِ تحلیل دقیق و طبقه¬بندی خطاهای املایی دانش¬آموزان، نشان داد که بیش¬ترین خطاهای املایی به ترتیب مربوط به جانشین-سازی، حذف، اضافه، جدانویسی و قلب بودند که فرضیه¬ی اول پژوهش را تأیید می¬کند. همچنین نتایج پژوهش نشان دادند که دوزبانگی در پیدایش برخی از خطاها از قبیل جانشین¬سازی واکه¬های /u/ به¬جای ـُـ /o/، «یـ» /i/ به¬جای «ــِـ » /e/، «ا» // به¬جای «ـَـ » /a/ و همخوان¬های «قـ» /ɡ/ به¬جای «غـ» /ɣ/، «خـ» /x/ به¬جای «غـ» /ɣ/ دخیل است که فرضیه¬ی دوم پژوهش را تأیید می¬کند. نتایج پژوهش حاضر ممکن است برای معلّمان زبان¬فارسی، به گویش-وران سایر زبان¬ها، تهیه کنندگان مواد درسی و برنامه ریزان زبان کمک کند. تحقیقِ بیشتر به منظور رسیدن به نتایج جامع در سایر پایه¬های مدارس ابتدایی مورد نیاز است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Razinejad, Seyyed MohammadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Siami, TohidUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Date Deposited: 14 Oct 2018 15:22
Last Modified: 14 Oct 2018 15:22
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/685

Actions (login required)

View Item View Item