The Role of Personality Types, Cognitive Fusion and Mindfulnes in Predicting of Hope and Clinical Disorders in Single Adults

Nozohour, Shirin and Atadokht, Akbar and Hajlou, Nader (2018) The Role of Personality Types, Cognitive Fusion and Mindfulnes in Predicting of Hope and Clinical Disorders in Single Adults. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
شیرین نوظهور 9511254110.pdf

Download (307kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim: To investigate prediction of life expectancy and mental disorder single senior student based of personality type, cognitive fusion and mind fulnes. Research method: The study was based on a descriptive correlation method. Statistical population consisted of all single senior student in university of Mohaghegh Ardabili 1397. 120 people (60 male and 60 famale) were selected as the statistical sample using the convenience sampling. D ata were collected through snyders life expectancy questionnaire (1991), Scl-25Questionnaire(1967), The Riso-Hudson enneagram type indicator (1990), Gillanderscognitive fussion questionnaire (2014), and Freburg mind fullness Questionnaire(2008).Research data were analyzed by PearsonCorrelation coefficient and multiple regression methods. Findings: The findings showed that there is a significant positive relationship between the life expectancy of single senior students with achver personality type, cognitive fault and mindfulness. There is a significant negative correlation between personality type and cognitive fusion, as well as the total score of mental disorder of single senior students with personality type The success-oriented, challenger personality type and mindfulness have a significant negative relationship with the loyalist personality type, cognitive fusion, positive relationship.Multiple regression results showed that personality type, cognitive fusion and mindfulness predict 43% of life expectancy variance and 44% of variance of mental disorder in single age students. Conclusion: According to the findings of this study, it is suggested that students should be considered at the university for the improvement of life expectancy and reduction of mental disorders of single students.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقش تیپ شخصیتی، همجوشی شناختی و ذهن آگاهی در پیش‌بینی امید و اختلالات بالینی در جوانان مجرد سن بالا
Persian Abstract: هدف:پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش تیپ شخصیتی، همجوشی شناختی و ذهن آگاهی در پیش‌بینی امید و اختلالات روانی دانشجویان مجرد سن بالا انجام شد. روش‌شناسی پژوهش:پژوهش حاضر با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مجرد بالای 25 سال دانشگاه محقق اردبیلی بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 120نفر (60 نفر مذکر و 60 نفر مونث) به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه امیدواری اشنایدر(۱۹۹۱)، پرسشنامه نشانه‌های اختلالات روانی (1976)، پرسشنامه تشخیص شخصیت انیاگرام (1990)، پرسشنامه همجوشی شناختی گیلاندرز (2010)،پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگ (2006) استفاده شد. داده‌های پژوهش از طریق آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه هم‌زمان مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها:یافته‌ها نشان داد که امید به زندگی دانشجویان مجرد سن بالا با تیپ شخصیتی موفقیت گرا، گسلش شناختی و ذهن آگاهی رابطه مثبت معنادار و با تیپ شخصیتی فردگرا و همجوشی شناختی رابطه منفی معنادار دارد همچنین نمره کل اختلال روانی دانشجویان مجرد سن بالا با تیپ شخصیتی موفقیت گرا، تیپ شخصیتی چالش گر و ذهن آگاهی رابطه منفی معنادار و با تیپ شخصیتی وفادار و همجوشی شناختی رابطه مثبت معنادار دارد. نتایج رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد که تیپ شخصیتی، همجوشی شناختی و ذهن آگاهی 43درصد از واریانس امید به زندگی و 44درصد از واریانس اختلال روانی را در دانشجویان مجرد سن بالا پیش‌بینی می‌کند. نتیجه‌گیری:با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان پیشنهاد داد که برای بهبود امید به زندگی و کاهش اختلال‌های روانی دانشجویان مجرد سن بالا مشاوره‌های ویژه در دانشگاه برای دانشجویان در نظر گرفته شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Atadokht, AkbarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Hajlou, NaderUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 25 Jun 2019 08:44
Last Modified: 25 Jun 2019 08:44
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7069

Actions (login required)

View Item View Item