The Study of the Relationship between Factors of Age, Gender and Education with Phonological Features in Rafsanjan Dialect

Moradi Hosein Abad, Asiyeh and Razinejad, Seyyed Mohammad and Siyami, Tohid (2018) The Study of the Relationship between Factors of Age, Gender and Education with Phonological Features in Rafsanjan Dialect. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
مرادی 9511714103.pdf

Download (271kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Purpose:The present research aims to investigate the relationship between social variables of age, gender and education with phonological processes such as vowel reduction or shortening, lenition and deletion in Rafsanjani dialect. Research method:Thedata were collected through a field study and by interview and then were analyzed and interview with the subjectand anal by SPSS Software. The phonological variables were identified in the speechs of 72 native speakers in the age groups of adolescent, young and middle-agedboth males and females in four educationl groups of illiterate, middle school, diploma, and bachelor’s degree. Findings:The findings and results obtained from this study show that there is a significant relationship between the phonological process of vowel reduction and social variables of age, gender and education, so that the highest proportion of vowel reduction process occurred in the young. With reage to the variable of gender, the occurrence of this was higher in men than in women. Regarding the education variable, this process was more closely associated with illiterate speakers.No significant relationship was detected between the social variables of age, gender and education with phonological process of lenition.However, the process of lenition occurred more frequently in the speech of illiterate speakers. Also a significant relationship was found between the social variables of age, gender and education the phonological process of deletion. The occurrence of this process was higher in the middle-aged group than in adolescents. Also regarding the gender group, the process of dehetion was higher in the speech of man. Finally, with regard to the social variable of education. The incidence of the deletion process was higher in the speech of the illiterate groupand less in the subjects with bachelors degree. Conclusion: Results obtained from phonological process of vowel reduction on social variable of age were the reason for increase in incidents of the phonological processes of vowel reduction or shortening, deletion and lenition in the age group of middle-aged due to maintaining tradition and native culture and the bias which the speakers have about their local language. It can be said that elderly and middle-aged people are a treasure of vocabulary and culture of their native and local dialect and adolescent and young speakers more tend to use standard language. Also, regarding effects of phonological processes of vowel reduction, deletion and lenition on gender, it should be said that female speakers tend to be more sensitive to their linguistic behavior than male speakers and have a linguistic behavior close to standard type for preserving their social personality and manner, but men more use their local dialect for easier transferring their intents and women are more cautious in their linguistic behaviors than men. In social variable of education, the less educated people were, the more likely they tended to use informal and colloquial types and phonological features; and the more educated people were, the more likely they tended to use formal type and the language of educated people and they had few tendencies to use phonological features.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی رابطه بین سن، جنس و تحصیلات با مشخصه¬های واجی در گویش رفسنجان
Persian Abstract: هدف:این پژوهش به بررسی رابطه بین فرایندهای واجی گویش رفسنجان از قبیل کاهش واکه¬ای، تضعیف و حذف با متغیرهای اجتماعی سن، جنس و تحصیلات پرداخته است روش‌شناسی پژوهش:داده¬های پژوهش، به روش میدانی و با مصاحبه گردآوری شده و با نرم¬افزار آماری SPSS مورد تجزیه، تحلیل و بررسی قرار گرفتند. متغیرهای زبانی از گفتار 72 گویشور در رده¬های سنی نوجوان، جوان و میانسال در دو جنسیت زن و مرد و در چهار گروه تحصیلات بی¬سواد، سیکل، دیپلم و لیسانس بدست آمده است. یافته‌ها:یافته¬ها و نتایج در این پژوهش نشان داد که بین فرایند واجی کاهش واکه¬ای و متغیرهای اجتماعی سن، جنس و تحصیلات رابطه معناداری وجود دارد. به طوری که بیشترین نسبت رخداد فرایند کاهش¬واکه¬ای در گروه سنی جوانان رخ داده است و رعایت این فرایند در مردان بیشتر از زنان بود و همچنین بر اساس متغیر اجتماعی تحصیلات، رعایت این فرایند بیشتر در گویشوران بی¬سواد بوده است. بین فرایند واجی تضعیف با متغیر اجتماعی سن، جنس و تحصیلات رابطه معناداری وجود ندارد و نسبت فرایند تضعیف در گروه-های سنی شبیه هم بود و همچنین در گروه جنسیتی هم مشابه بودند، ولی در متغیر اجتماعی تحصیلات، در گویشوران بی¬سواد بیشترین رخداد فرایند تضعیف را داشته است. بین فرایند واجی حذف با متغیر اجتماعی سن، جنس و تحصیلات تاثیر و تفاوت معناداری وجود داشت. نسبت فرایند حذف، در گروه سنی میانسال بیشتر بوده است و در نوجوانان کمتر رخ داده است و همچنین بر اساس متغیر جنسیت رخداد این فرایند در مردان بیشتر از زنان بود و نسبت رخداد این فرایند بر اساس متغیر اجتماعی تحصیلات، در گویشوران بی-سواد بیشتر بود و در افراد دارای تحصیلات لیسانس کمتر رخ داد. نتیجه‌گیری:نتایج حاصل از فرایند واجی کاهش واکه¬ای بر روی متغیر اجتماعی سن، دلیل افزایش رخداد فرآیندهای کاهش واکه-ای، حذف و تضعیف در گروه سنی میانسال، به علت حفظ سنت و فرهنگ بومی و تعصبی که گویشوران به زبان محلی خود دارند بوده است. می¬توان گفت که افراد مسن و میانسال گنجینه¬ای از واژگان و فرهنگ گویش بومی و محلی خود باشند و گویشوران نوجوان و جوان بیشتر گرایش به سمت زبان معیار را دارند.همچنین تاثیر فرایندهای کاهش واکه¬ای، حذف و تضعیت بر روی جنسیت،گویشورانزننسبتبهرفتارزبانیخود،بیشازمردانحساسیتدارندوبرایحفظوجههوشخصیتاجتماعیخودبیشتررفتارزبانینزدیکبهگونهمعیاررادارندولیمردانبیشتربرایاینکهمنظورپیامخودراراحت¬تروآسان¬تربرسانندبیشترازگویشمحلیخوداستفادهمی-کنندوزناندررفتارهایزبانیخودبااحتیاط¬ترازمردانبکارمی-برند.درمتغیراجتماعیتحصیلات،هرچهمیزانتحصیلاتکمتربودافرادتمایلبیشتریبهاستفادهازگونهغیررسمیومحاوره-ایراداشتندوبیشتربهاستفادهازمشخصه-هایواجیتمایلداشتند،وهرچهدرجهتحصیلاتبالاتربودافرادازگونهرسمیوزبانافرادتحصیلکردهبیشتراستفادهمی-کردندوتمایلکمتریبهاستفادهازمشخصه¬هایواجیداشتند
Supervisor:
SupervisorE-mail
Razinejad, Seyyed MohammadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Siyami, TohidUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Date Deposited: 26 Jun 2019 08:48
Last Modified: 26 Jun 2019 08:48
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7111

Actions (login required)

View Item View Item