Study on the energy absorption capacity and crushing behavior of bitubes with different sections under oblique loading

Nikkhah, Hamid and Pirmohammad, Sadjad (2016) Study on the energy absorption capacity and crushing behavior of bitubes with different sections under oblique loading. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی میزان جذب انرژی و رفتار لهیدگی تیوب¬های تو در تو با مقاطع مختلف تحت بارگذاری مایل)
Hamid Nikkhah.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Thin-Walled structures as an energy absorbers are used mostly in automotive and aerospace industries. However, study and analysis on crash performance of different thin-walled structures is subjected. In this research, crashworthiness and energy absorption criteria of triangular, square, hexagonal, octagonal, decagonal and circular tubes under different dynamic loads is studied. Non-linear finite element software LS-DYNA is employed to numerical modeling. Simple square and bitube circular tubes are tests under quasi-static loading by the universal test machine for validating with comparing numerical results. A multi-criteria decision-making method, namely technique of order preference by similarity to ideal solution (TOPSIS) is used to select the best sectional configuration under axial and oblique loading. The results exhibit that multi-cell thin-walled structures with bitubes have high energy absorption and good crashworthiness performance under direct and oblique loading. Keywords: Dynamic oblique loading, Bitubes columns, Energy absorption, Crashworthiness, Finite element method, Impact mechanics.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی میزان جذب انرژی و رفتار لهیدگی تیوب¬های تو در تو با مقاطع مختلف تحت بارگذاری مایل
Persian Abstract: مقاطع جدار نازک به عنوان جاذب¬های انرژی در صنایع خودروسازی و هوایی به طور وسیعی کاربرد دارند. با این وجود مطالعه و بررسی رفتار لهیدگی سطح مقاطع مختلف جدار نازک انجام گرفت. در این پژوهش به بررسی معیارهای ضربه-پذیری و جذب انرژی مقاطع مثلثی، مربعی، شش¬ضلعی، هشت¬ضلعی، ده¬ضلعی و دایره¬ای تحت بارگذاری¬های مختلف دینامیکی پرداخته شده است. مدل¬سازی عددی توسط نرم¬افزار غیر خطی اجزاء محدود داینا صورت گرفته است. برای اعتبارسنجی و مقایسه با نتایج عددی، مقاطع مربعی ساده و دایره¬ای تو در تو توسط دستگاه تست انیورسال تحت بارگذاری شبه استاتیکی مورد آزمایش قرار گرفته است. جهت انتخاب بهترین سطح مقطع تحت بارگذاری مستقیم و مایل از روش تصمیم¬گیری چند معیاره تاپسیس استفاده شده است. نتایج نشان می¬دهد که استفاده از مقاطع چند ضلعی با تیوب¬های تو در تو در جذب انرژی بالا و خواص ضربه¬پذیری تحت بارگذاری مستقیم و مایل مناسب می¬باشد. کلید واژه¬ها: بارگذاری مایل، تیوب¬های تو در تو، جذب انرژی، رفتار لهیدگی، روش اجزاء محدود، مکانیک ضربه
Supervisor:
SupervisorE-mail
Pirmohammad, SadjadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
-, -UNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Date Deposited: 14 Oct 2018 15:33
Last Modified: 14 Oct 2018 15:33
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/714

Actions (login required)

View Item View Item