Experimental study of a research single-cylinder dual fuel engine performance aspects and exhaust emissions in %75 gasoline and %25natural gas fuel mass ratio

Ghanbari Saghseloo, Ayoub and Abdi Aghdam, Ebrahim and Sarabi, Mehrdad (2019) Experimental study of a research single-cylinder dual fuel engine performance aspects and exhaust emissions in %75 gasoline and %25natural gas fuel mass ratio. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
ایوب قنبری.pdf

Download (437kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Research Aim:The most important and effective factors in engine operating are possible to refer to the spark system and the timing of fuel injection.Both of these factors have a great influence on the performance parameters of the engine such as braking power, brake specific fuel consumption, thermal efficiency, maximum cylinder pressure and exhaust emissions. This thesis is aimed at investigating the influence of starting fuel injection for state of combination, gasoline and natural gas, with a mass percentage about%75gasoline and % 25 natural gason engine performanceand analyses it. Research method:In the present work, a single-cylinder research engine, with the suspensions was used to extract experimental results to investigating the influence of starting fuel injection and optimum spark advance on the performance of the CT300 research engine in the condition of a certaincombination of two fuel, gasoline and natural gas, with a mass percentage about%75gasoline and % 25 natural gas, the stoichiometer equivalence ratio, the compression ratio is about 10, and the speed of 1800 rpm. Findings:In the present work, experimental findings is analyzed and evaluated in three parts; injectors calibration, determination of optimum spark advance and influence of changing the start time of injection fuels on engine performance Conclusion:The injectors calibration results showed that the maximum percentage of relative deviation of the amount mass of fuel injected gasoline compared to its atmospheric value About 1.1% is achieved during inject of 40 and 120 units. While these analysis for CNG injector didn’t show any changes in the amount of gas injection.The results showed that with the stabilization of the injection pulse duration and the angles of spraying for each of the injectors for two specific situations with changing the spark advance, Maximum torque and imep is achieved on a common angle.Also, Investigating the effect of the start of fuels injection on a certain spark advance was revealed that the influence of input mixture and functional characteristicswith the changing of gasoline spraying angles was higher than natural gas, so that in angles after 540° CA aSTDCthese changes are tricky for gasoline.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی تجربی مشخصه¬های عملکردی و آلایندگی موتور تک سیلندر پژوهشی CT300 ترکیب‌سوز استوکیومتری با نسبت جرمی سوخت75% بنزین و 25% گاز طبیعی
Persian Abstract: هدف:از عوامل مهم و مؤثر در کارکرد موتور، می‌توان به سیستم جرقه و زمان‌بندی پاشش سوخت اشاره نمود. هر دو این عوامل تأثیر زیادی روی پارامترهای عملکردی موتور نظیر توان ترمزی، مصرف سوخت ویژه ترمزی، بازده حرارتی، فشار ماکزیمم سیلندر و میزان آلاینده‌های خروجی دارند. این پایان¬نامه با هدف بررسی تأثیر تغییر زمان آغاز پاشش سوخت‌ها در حالت ترکیب‌سوزبنزین و گاز طبیعی با درصد جرمی در حدود 75% بنزین و 25% درصد گاز طبیعی روی عملکرد موتور و آنالیز آن¬ها پرداخته است. روش‌شناسی پژوهش:در کار حاضر از موتور تک سیلندر پژوهشی همراه با متعلقات مربوطه برای استخراج نتایج تجربی به‌منظور بررسی تأثیر شروع پاشش سوخت و زمان‌بندی بهینه جرقه روی عملکرد موتور پژوهشی CT300 در شرایط ترکیب معین دو سوخت بنزین و گاز طبیعی با درصد جرمی در حدود 75% بنزین و 25% درصد گاز طبیعی، نسبت هم‌ارزی استوکیومتری، نسبت تراکم در حدود 10 و سرعتrpm 1800استفاده شده است. یافته‌ها:یافته‌های تجربی در کار حاضر در سه بخش آنالیز کالیبراسیون¬ انژکتورهای بنزین و گاز طبیعی، تعیین آوانس بهینه جرقه وتأثیر تغییر زمان آغاز پاشش سوخت‌هابر عملکرد موتور مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. نتیجه‌گیری:. نتایج کالیبراسیون انژکتورها نشان داد که حداکثر درصد انحراف نسبی مقدار جرم سوخت پاشیده شده بنزین نسبت به مقدار اتمسفری آن حدود 1/1% در طول پاشش‌های 40 و 120 واحد حاصل می‌شود درصورتی‌که این بررسی‌ها برای انژکتور گاز طبیعی تغییری را در مقدار جرم گاز پاشیده شده نشان نداد. نتایج نشان داد که با تثبیت طول پاشش سوخت‌ها و زوایای پاشش هرکدام از انژکتور‌ها برای دو وضعیت خاص، با تغییر آوانس جرقه، بیشترین مقدار گشتاور و imepدر یک زاویه مشترک حاصل می‌شود. همچنین بررسی تأثیر زمان آغاز پاشش سوخت‌ها تحت آوانس جرقه معین نشان داد که تأثیرپذیری مخلوط ورودی و مشخصه‌های عملکردی از تغییر زوایای پاشش بنزین بیشتر از گاز طبیعی بوده بطوری‌که در زوایای بعد از 540° CA aSTDCاین تغییرات برای بنزین ملموس‌تر است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Abdi Aghdam, EbrahimUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Sarabi, MehrdadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Date Deposited: 01 Jul 2019 04:52
Last Modified: 01 Jul 2019 04:53
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7151

Actions (login required)

View Item View Item