Determination of the laminar burning velocity for Iso-Octane-Air and Bi-fuel (NG-iso-octane)-Air Mixtures

Adel Ameli Kalkhoran, Seiied and Abdi Aghdam, Ebrahim and Ranjbar Omid, Mohammad Reza (2010) Determination of the laminar burning velocity for Iso-Octane-Air and Bi-fuel (NG-iso-octane)-Air Mixtures. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
iran doc.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Burning rate of mixture under turbulent conditions strongly depend on laminar burning velocity. The factors govering the laminar burning velocity are fuel type, equivalence ratio (fuel/air ratio), temperature and pressure. In the present work, a constant-volume cylinderical vessel has been used for measuring burning rates. An absolute and dynamic pressure transducers record the bomb pressure versus time. To determine the burning velocity and the properties of the fuel–air mixtures, a fortran program was provided and the pressure data was applied to the program. The laminar burning velocity was evaluated for mixtures of Iso-Octane-air and NG- Iso-octane- air (50% Natural Gass+50% Iso-octane) with initial temperature of 331 K, initial pressure of 0.85 bar, and equivalence ratio of 1.0. The burning velocities for Iso-Octane–air mixture stoichiometric condition was compared with the recorded results. the values obtained from the currently repported study had a very good agreement with a few recently reported datas. With injecting the desired quantity of fuels, 50% NG + 50% Iso-octane, was observed laminar burning velocity is more than pure Iso-Octane.

Item Type: Thesis (Other)
Persian Title: تعيين سرعت سوختن ورقه¬اي مخلوط ایزواکتان با هوا و مخلوط دو سوخت (گاز طبيعي- ايزواکتان) با هوا
Persian Abstract: نرخ سوختن مخلوط در حالت متلاطم، قوياً به سرعت سوختن ورقه¬اي آن بستگي دارد. فاکتور هاي مهم و اساسي سرعت سوختن ورقه¬اي، نوع سوخت، نسبت هم ارزی (نسبت سوخت به هوا)، دما و فشار است. در كار حاضر، از بمب حرارتي استوانه¬اي حجم ثابت براي اندازه¬گيري نرخ سوختن استفاده شده ¬است. ترنسديوسرهاي فشار مطلق و دینامیک نصب شده، سیگنال فشار بمب را ارسال و از طریق دستگاه کامپیوتر، ثبت و ذخیره شد. براي محاسبه سرعت¬هاي سوختن وساير خواص مخلوط سوخت وهوا، برنامه¬اي به زبان فرترن نوشته شد و با اعمال داده¬هاي تجربي به آن و اجرای برنامه، سرعت سوختن ورقه ای و اطلاعات مربوط به خواص دو ناحیه سوخته و نسوخته حاصل شد. سرعت سوختن ورقه¬اي مخلوط ایزواکتان و هوا و همچنين سرعت سوختن مخلوط درصد وزنی گاز طبيعي و درصد ايزواكتان با هوا در نسبت¬ هم ارزی¬ و فشار اوليه و بررسي شد. نتايج سرعت سوختن ورقه¬اي مخلوط ایزواکتان و هوا در حالت استوكيومتريك با نتايج محققان مختلف مقایسه شد و تطابق خوبي با داده¬ها حاصل شد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Abdi Aghdam, EbrahimUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ranjbar Omid, Mohammad RezaUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Date Deposited: 02 Jul 2019 04:07
Last Modified: 02 Jul 2019 04:07
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7199

Actions (login required)

View Item View Item