The Role of Comprehensive Quality of Management and Organizatinal Cultrure on Efficiency of Managers in High Schools of Ardabil

Mohammadi, Afsane and Samari, Eisa and Rezaei Sharif, Ali (2017) The Role of Comprehensive Quality of Management and Organizatinal Cultrure on Efficiency of Managers in High Schools of Ardabil. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (نقش مدیریت کیفیت جامع و فرهنگ سازمانی در اثربخشی مدیران مدارس متوسطه شهر اردبیل)
Afsane Mohammadi.pdf

Download (463kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to investigate the role of comprehensive quality of management and organizational culture on efficiency of managers in high schools of Ardebil. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of study consisted of all high school teachers in Ardebil and 230 people were chosen by random cluster sampling method according to Morgan table. For data collection, comprehensive management quality questionnaire by Moghimi (2011), organizational culture (Denison, 2000) and managers’ efficiency questionnaire by Hassanzadeh (2009) were used. The results of single-sample t-test showed that, position of comprehensive quality of management, organizational culture and managers’ effectiveness are lower than the average. The relationship between comprehensive quality of management and organizational culture with the effectiveness of managers was positive and significant. Also, comprehensive quality of management and organizational culture were able to predict the effectiveness of managers. The results of correlation analysis showed that, all components of comprehensive quality of management except quality of mission statement and familiarity with comprehensive quality of management have a positive and significant relationship with the effectiveness of managers. Also, all four components of organizational culture had a positive and significant relationship with effectiveness of managers. The results of regression analysis showed that, among components of comprehensive quality of management, only concentration on customer and performance evaluation system were able to predict the effectiveness of managers. Among the components of organizational culture, only the participatory component was able to predict the effectiveness of managers.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقش مدیریت کیفیت جامع و فرهنگ سازمانی در اثربخشی مدیران مدارس متوسطه شهر اردبیل
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش مدیریت کیفیت جامع و فرهنگ سازمانی در اثربخشی مدیران مدارس متوسطه شهر اردبیل بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس متوسطه شهر اردبیل بود که از میان انها با توجه به جدول کرجسی و مورگان 230 نفر به روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای انتخاب شدند. جهت جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬های مدیریت کیفیت جامع مقیمی (1390)، فرهنگ سازمانی (دنیسون (2000) و اثربخشی مدیران حسن¬زاده (1383) استفاده شد. نتایج آزمون تی تک نمونه¬ای نشان داد که وضعیت مدیریت کیفیت جامع، فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدیران، پایین¬تر از میانگین است. رابطه مدیریت کیفیت جامع و فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدیران مثبت و معنادار بود. همچنین مدیریت کیفیت جامع و فرهنگ سازمانی قادر به پیش¬بینی اثربخشی مدیران بودند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که همه¬ی مؤلفه¬های مدیریت کیفیت جامع به جز بیانیه مأموریت کیفیت و آشنایی با مدیریت کیفیت جامع، رابطه مثبت و معناداری با اثربخشی مدیران دارند. همچنین هر چهار مؤلفه¬ی فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معناداری با اثربخشی مدیران داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان مؤلفه¬های مدیریت کیفیت جامع ، فقط تمرکز بر مشتری و سیستم ارزیابی عملکرد قادر به گیش¬بینی اثربخشی مدیران بودند. از میان مؤلفه¬های فرهنگ سازمانی، فقط مؤلفه مشارکتی قادر به پیش¬بینی اثربخشی مدیران بود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Samari, EisaUNSPECIFIED
Zahed Babelan, AdelUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezaei Sharif, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 25 Sep 2018 15:56
Last Modified: 13 Oct 2018 19:59
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/72

Actions (login required)

View Item View Item