Bio-Oil Production from Biomass, Determining its Thermo-Physical Properties and Testing it in Diesel Engine

مغديد, مرتضي and دکتر بهمن, نجفي (2009) Bio-Oil Production from Biomass, Determining its Thermo-Physical Properties and Testing it in Diesel Engine. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
عنوان فارسی.pdf

Download (713kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The gas and liquid biofuels are alternative fuels that reduce the pollutates emission, Bio-oil is a alternative fuel that can be produced from biomass via thermochemicl process such as pyrolisis. In this research bio-oil produced from wood particles in a fluidized bed reactor. Fast pyrolisis process carried out in 100 ml/min nitrogen gas flow rate, heating rate of 10 ºC/min, final temperature of 500ºC and feeding rate of 1 kg/h. the yield of bio-oil was 25%wt. Thermo-physycal properties of bio-oil were determined based on ASTM and chemical characterization analysed by GC-MASS. The density of bio-oil was higher than diesel but viscosity and heating value was lowerthan diesel. Acetic acid and etylic acid was the most component of bio-oil. Bio-oil does not blend with diese, Therefore in this research the emulsion (20%wt bio-oil + 80%wt diesel) produced via hydraulic method. The emulsion and pure diesel were tested in OM314LA diesel engine. The result showed that start of engine with emulsion was problem. In addition, after 20 minute some sediments in injection system (fuel filters particularly) and corrosion of injection system (needle, nozzle and pupp) was observed. Engine performance parameters for emulsion were evaluated for six engine speeds: 1200, 1400, 1600, 1800, 2000 and 2200 rpm withowt load. In the total speeds, temperature and fuel consumption increased in comparision to pure diesel for reason of low cetan number and heating value of bio-oil.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: توليد سوخت بيواويل از زيست توده، تعيين ويژگي¬هاي ترموفيزيکي سوخت بدست-آمده و آزمون آن بر روي يک موتور ديزل
Persian Abstract: در ميان سوخت¬هاي بيولوژيک مايع و گازي که تجديدپذير بوده و آلاينده¬هاي کمي منتشر مي¬کنند، بيواويل به علت فراواني منابع توليدي از جايگاه ويژه¬اي برخوردار است. در اين تحقيق سوخت بيواويل به روش پيروليز سريع و با استفاده از يک رآکتور بستر سيال، از خاک¬اره (ذرات چوب) توليد گرديد. فرآيند پيروليز سريع در نرخ جريان گاز نيتروژن ml/min100 با نرخ حرارت C/minº10، حرارت نهايي Cº500 و نرخ تغذيه¬ي kg/h1 انجام گرفت. عملکرد توليد بيواويل در اين شرايط 25% وزني ماده¬ي اوليه بود. برخي از خواص ترموفيزيکي بيواويل بر اساس استاندارد ASTM تعيين و ترکيبات شيميايي آن با استفاده از دستگاه کروماتوگرافي گازي آناليزگرديد. چگالي بيواويل نسبت به گازوئيل بالاتر ولي ويسکوزيته و ارزش حرارتي آن پايين¬تر بود. از ميان ترکيبات شناسايي شده، اسيد استيک و اتيليک اسيد بيشترين سهم را به خود اختصاص داه¬اند. بيواويل در گازوئيل قابل حل نيست. در اين تحقيق آزمون امولسيون (20% بيواويل و 80% گازوئيل) که به روش هيدروليکي تهيه گرديد و گازوئيل خالص، بر روي موتور ديزل OM 314 LA انجام شد. نتايج اين آزمون حاکي از اين واقعيت است که استارت و روشن شدن موتور با مشکل انجام مي¬شود. همچنين بعد از گذشت مدت زمان حدود 20 دقيقه، گرفتگي کامل فيلتر سوخت و خوردگي قطعات سيستم سوخت¬رساني از جمله سوزن¬ها، نازل¬ها و پمپ¬انژکتور مشاهده گرديد. در مدت آزمون امولسيون، پارامترهاي عملکردي در دورهاي rpm1200، 1400، 1600، 1800، 2000 و 2200 ثبت و يادداشت شد. در تمامي دورها، دماي اگزوز و مصرف سوخت نسبت به حالت گازوئيل خالص افزايش پيدا کرد که ناشي از پايين بودن عدد ستان و ارزش حرارتي بيواويل است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
دکتر بهمن, نجفيUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
-, -UNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Date Deposited: 09 Jul 2019 04:28
Last Modified: 09 Jul 2019 04:28
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7249

Actions (login required)

View Item View Item