The pathology of Handwriting and Bad Handwriting Causes in Primary, Guidance and High Schools

فرض اللهی, یاور and رنجبر, دکتر ابراهیم and حاجلو, دکتر نادر (2009) The pathology of Handwriting and Bad Handwriting Causes in Primary, Guidance and High Schools. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
ادبیات فارسی.pdf

Download (464kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

This study investigates the pathology of handwriting and student's bad handwriting causes in primary, guidance, and high school in Meshkin Shahr during 1387-1388 academic year. It is a descriptive study. Four hundred teacher from the above mentioned three levels participated regarding this statistics in this study. In order to achieve the goals of the study, a questionnaire was prepared and given to the teachers. The scoring of the questionnaire was like that of the Likert Scale. The collected data were quantitative and continuous. The credibility of test was figured out by using Cronbach,s Alpha. The value was 77%the scores of the questionnaire were analyzed by SPSS Software. The finding indicates that all variables of the study have positive effects on the participant's bad handwriting. The variables include: crooked writing, ignoring Nasta'liq calligraphy pattern, using two patterns (Nasta'liq and Naskh), writing with low color, ignoring the space between words, inappropriateness of letters and words, writing without any order, avoiding the combination of four and five-letter words, going out of the background line, wrong writing, overwriting Naskh, writing without any mood, holding the pen wrongly, sitting on the chair wrongly, slow writing, extreme fast writing, writing while pressing the pen, too small writing, colorful writing and writing with extremely big letters.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: آسیب شناسی خط و علل بدخطی در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان
Persian Abstract: این پژوهش تحت عنوان "آسیب شناسی خط و علل بد خطی در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان" در مشکین شهر درسال تحصیلی 88-87 انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی است. جامعه ی آماری این پژوهش 400 نفر از معلمان دوره های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شهر مشکین شهر می باشد، جهت نیل به اهداف تحقیق، پرسش نامه ای تهیه و در اختیار معلمان قرارگرفت. شیوه ی نمره گذاری شبیه مقیاس لیکرت، و داده های به دست آمده از نوع کمی و پیوسته است. اعتبار آزمون از طریق روش آلفای کرونباخ محاسبه شد و میزان آن 77% می باشد. این پرسش نامه بعد از نمره گذاری با توجه به برنامه ی نرم افزاری spssمورد تجزیه تحلیل قرارگرفت. نتایج به دست آمده نشان می دهد که همه ی متغیرهای مورد مطالعه جزو عوامل اساسی بدخطی دانش آموزان می باشند. عوامل بدخطی را می توان فهرست وار چنین نوشت: کج نویسی، عدم رعایت الگوی خط نستعلیق، استفاده از دو الگوی نسخ و نستعلیق، کم رنگ نویسی، عدم دقت در فاصله گذاری، عدم تناسب حروف و کلمات، نامرتب نویسی، عدم دقت در ترکیب کلمات چهار حرفی و پنج حرفی، خارج شدن از خط زمینه، غلط نویسی، نسخ نویسی بیش از اندازه، بی حوصله نویسی، نادرست گرفتن قلم، نادرست نشستن، کندنویسی، تندنویسی بیش از اندازه، پرفشار نویسی، ریزنویسی، پر رنگ نویسی و درشت نویسی بیش از اندازه .
Supervisor:
SupervisorE-mail
رنجبر, دکتر ابراهیمUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
حاجلو, دکتر نادرUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Date Deposited: 09 Jul 2019 04:39
Last Modified: 09 Jul 2019 04:39
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7275

Actions (login required)

View Item View Item