The criticism and analysis of Novel Del-e Deldadegi by Sharyar Mandanipour

Shokri Kazem Abadi, Fatemeh and Zahiri Nav, Bijan and Siyami, Tohid (2009) The criticism and analysis of Novel Del-e Deldadegi by Sharyar Mandanipour. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Fateme Shokr Kazem Abadii.pdf

Download (166kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Shahryar Mandanipour is one of the third generation of Iranian writers, like other writers of his generation, he enjoys new experiences and innovations in writing. In order to understand all techniques used in a novel, we should consider it theoretically. In this thesis the novel “Del-e Deldadegi” is analyzed based on theoretical elements of fiction like: character, time and place, point of view, narration, focus narration and conflict to show writer’s innovations in these elements. Shahryar Mandanipour used innovation in elements of writing and this makes him one of the third generation of writers whose characteristics is enjoying empiricism in writing. Narration in “Del-e Deldadegi” is not linear and this comes along with the theme of the novel. Time and place is understood through character’s actions that make this novel different from classic novels. Using parallel points of view is the other interesting feature of this novel, characters, dialogues, different styles, stream of consciousness, monologues, and showing myth and reality side by side are some of the features that place this novel among that of third generation of writers.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقد و تحلیل رمان دلِ دلدادگی اثر شهریار مندنی¬پور
Persian Abstract: شهریار مندنی¬پور از نویسندگان نسل سوم داستان¬نویسی است، که هم¬چون نویسندگان هم¬نسل خود در عرصه¬ی داستان¬نویسی دست به تجربه و نوآوری زده است. با توجه به این¬که فهم کامل تکنیک-ها و شگردهای رمان، با آگاهی از شالوده¬های نظریِ آن میسر می-شود، در این پژوهش بر مبنای نظری عناصر داستان، رمان دلِ دلدادگی مورد تحلیل قرار گرفته است تا نوآوری¬های نویسنده در این حیطه نمایان شود. شگردها و عناصر داستانی از قبیل شخصیت، زمان و مکان، زاویه دید، روایت، روایت ریزبین، تعلیق، کشمکش و... مورد بررسی قرار گرفته¬اند. شهریار مندنی-پور در زمینه¬ی به کارگیری سازه¬های داستان¬نویسی دست به ابتکار و نــــوآوری زده، که این استفاده¬ی بدیع از عناصر داستانی او را در زمره¬ی داستان¬نویسان نسل سوم قرار داده است که عمده¬ترین خصوصیتشان تجربه¬گرایی در این عرصه است. شیوه¬ی روایت در رمان دلِ دلدادگی از روال خطی زمان تبعیت نمی¬کند، که با درونمایه¬ی اثر همخوان است. زمان و مکان در این رمان در حین نشان دادن عملکرد شخصیت¬ها نمایان می¬شود که به خوبی آن را از انواع کلاسیک رمان متمایز می¬نماید. انتخاب زاویه دیدهای موازی نیز از خصوصیات جالب توجه این اثر است.شخصیت¬پردازی، نحوه¬ی ارائه¬ی گفت¬و¬گوها، به کارگیری لحن، جریان سیال ذهن، تک¬گویی درونی و در کنار هم قرار گرفتن اسطوره و واقعیت در این رمان از دیگر جنبه¬هایی است که آن را در حیطه¬ی رمان¬های نویسندگان نسل سوم قرار می¬دهد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Zahiri Nav, BijanUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Siyami, TohidUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Date Deposited: 09 Jul 2019 07:23
Last Modified: 09 Jul 2019 07:23
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7298

Actions (login required)

View Item View Item