Studying the effect of Bi-fuel (NG, Gasoline) - air mixtures within cylindrical bomb under 5 bar initial pressure at different lean equivalence ratios on laminar burning velocity

قدیری, امیر and عبدي اقدم, دکتر ابراهيم (2011) Studying the effect of Bi-fuel (NG, Gasoline) - air mixtures within cylindrical bomb under 5 bar initial pressure at different lean equivalence ratios on laminar burning velocity. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Thesis.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Turbulent burning velocity of a fuel-air mixture depends on its laminar burning velocity and turbulent characteristics. The major factors of laminar burning velocity are temperature, pressure, equivalence ratio ( ) and fuel type. In the present work, a constant-volume cylindrical vessel with required instruments have been used to collect the experimental data of pressure-time and a thermodynamic code (MALBV) has been utilized to evaluate the laminar burning velocity. The laminar burning velocity was evaluated for mixture of natural gas (NG) and air at different equivalence ratios, and also for mixture of NG-gasoline-Air with NG volume fraction from 0 to 100% at and , initial pressure and temperature of 500 kPa and 333 K, respectively. For NG-air mixture the results indicate that with increasing up to 1.0, the laminar burning velocity increases. Any extra increase in result in a reduction in the laminar burning velocity. For blended fuel (NG-Gasoline)-Air mixtures at with the mentioned initial conditions, the results shows that in the pressure range of 8.4 to 13 bar, the laminar burning velocity of 25% NG is greater than the 100% NG. At for NG-Gasoline-Air mixtures in the same intial conditions, the results indicates that in the pressure range of 5 to 13.4 bar, pure NG has higher laminar burning velocity and 25% NG locates just lower than it.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مطالعه تأثير مخلوط هاي دو سوخت (گازطبيعي و بنزين) - هوا در بمب استوانه ای تحت فشار 5 بار در نسبت هم ارزی های مختلف فقير روي سرعت سوختن ورقه اي
Persian Abstract: سرعت سوختن متلاطم مخلوط سوخت و هوا به سرعت سوختن ورقه¬اي آن بستگي دارد. دما و فشار اولیه، نسبت هم¬ارزی ( ) و نوع سوخت از فاکتورهاي اساسي سرعت سوختن ورقه¬اي هستند. در كار حاضر، از بمب حرارتي استوانه¬ای همراه با تعليقات مربوطه براي استخراج نتايج تجربي فشار- زمان استفاده گردیده و براي محاسبه سرعت سوختن ورقه¬اي از كد ترموديناميكي MALBV بهره برده شده است. سرعت سوختن ورقه¬اي مخلوط گاز طبیعی و هوا در نسبت¬هاي هم¬ارزی مختلف و همچنين سرعت سوختن ورقه¬ای مخلوط¬هاي گازطبيعي- بنزين با هوا با درصدهاي حجمی مختلف در نسبت¬های¬ هم-ارزی 9/0 و 95/0 و فشار اوليهbar 5 و دمايK 333 برآورد شد. نتايج حاصل از مخلوط گاز طبیعی و هوا نشان می¬دهد که با افزايش سرعت سوختن ورقه¬اي تا افزايش و پس از آن کاهش می¬یابد. همچنين با مخلوط گازطبيعي و بنزين، در ‌مشاهده شد كه در محدود¬ی فشار 4/8 تا 13 بار سرعت سوختن ورقه¬ای برای حالت 25% حجمی گازطبيعی بيشتر از 100% گاز طبيعي است. برای در فشارهای 5 تا 4/13 بار، سرعت سوختن ورقه¬ای گاز طبیعی خالص بیشتر از سایر مخلوط¬ها بوده و پس از آن مخلوط 25% حجمی گازطبيعی قرار دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
عبدي اقدم, دکتر ابراهيمUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
-, -UNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Date Deposited: 09 Jul 2019 11:00
Last Modified: 09 Jul 2019 11:00
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7629

Actions (login required)

View Item View Item