The effect of cooperative learning on academic self-efficacy and social competence of the junior high school students

Saiedali, Hosain and Moradi, Masoud and Zahed Babolan, Adel (2016) The effect of cooperative learning on academic self-efficacy and social competence of the junior high school students. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (تاثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی تحصیلی وکفایت اجتماعی در دانش آموزان دوره ی متوسطه ی اول)
Hosain Saiedali.pdf

Download (428kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present thesis is aimed to investigate the effect of the contributory learning approaches on educational self-efficiency and societal potentiality among first grade of high school students. The existing research makes use of half-examination with pre-test – post- test along with control group. The statistical population is comprised of two randomly chosen classes of the first grade of high school students. The data collection was gone through two societal potentiality and educational self-efficiency questionnaires, and they were analyzed using SPSS 20. The findings show that there is a significant variation between the grades of educational self-efficiency and societal potentiality of the group who were under the contributory approach with the group which were not disclosed to such learning approach; therefore, the research hypothesis were verified. On this basis, it can be concluded that the contributory approach is influential in increasing students' educational self-efficiency and societal potentiality.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تاثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی تحصیلی وکفایت اجتماعی در دانش آموزان دوره ی متوسطه ی اول
Persian Abstract: پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر روش یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی تحصیلی و کفایت اجتماعی در دانش آموزان دوره ی اول متوسطه به انجام رسیده است. این پژوهش از روش نیمه آزمایش باطرح پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری را دو کلاس از دانش آموزان مقطع دوره ی اول متوسطه تشکیل دادند. که انتخاب این دو به صورت تصادفی بوده است که به یک کلاس ان ده جلسه به صورت مشارکتی تدریس گردید. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی استفاده گردید. و داده ها از طریق SPSS20 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها حاکی از آن هستند که بین میانگین نمرات خودکارآمدی تحصیلی و کفایت اجتماعی افرادی که در معرض روش مشارکتی قرار داشته اند با کسانی که از این شرایط بهره مند نبودند تفاوت معناداری وجود دارد. و فرضیه پژوهشی مورد نظر مورد تایید قرار گرفت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت یادگیری مشارکتی بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کفایت اجتماعی دانش آموزان تاثیر دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moradi, MasoudUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Zahed Babolan, AdelUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 15 Oct 2018 16:16
Last Modified: 15 Oct 2018 16:16
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/767

Actions (login required)

View Item View Item