Influence of Skew Angle on Continuous bridges

Ahmadi Lahroud, Zahed and Nouri, Gholamreza and Mohammadi, Yaghoub (2009) Influence of Skew Angle on Continuous bridges. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
63.pdf

Download (722kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Simply supported structures are used efficiently for bridge up to a certain span limit, beyond which the use of continuous structure becomes more economical. Continuous composite steel-concrete bridges remain one of the most common types built. The proper design of this structure requires accurate prediction of their structural response to truck loads. Many of cods provide guide lines for design of simply supported composite bridges, while dose not account for the effect of skew and continuity, Therefore is extremely conservative since both skew and continuity influence the longitudinal moments and shear in the girders. In this parametric studies effect of skew angle as well as other design parameters on more than 72 prototype continuous composite cases with six I-section girders and span ratio (1, 1.55, and 1.82) are analyzed using the finite-element method. The data generated from parametric study is used to deduce expressions for both support moment and shear distribution factors for AASHTO track loading and usual load of Iran-cods. Results from finite-element analyses shows that the support moment in internal and external girders decreases significantly with increase in the skew angle, this decrease is about 8 percent when skews are less than 20°, with increase in skew angle up to 45° the support moment decreases about 30 percent. The shear forces in pier support increase at the exterior girder and decreases at the interior girders with increasing skew. Results from comparing of two mentioned loads show that support moment in the case of AAHTO loading more decreases than Iran’s usual loading.

Item Type: Thesis (Other)
Persian Title: بررسی تاثیر زاویه تورب (بیه) در پلهای یکسره
Persian Abstract: سازه های دارای دهانه ساده در پلها، تا طول های محدودی کارآمد هستند، با افزایش طول دهانه استفاده از سازه های ممتد بسیار اقتصادی تر می باشد. پلهای ممتد مرکب بتنی فولادی یکی از متداولترین پلهای ساخته شده اخیر بوده، آنالیز و طراحی دقیق این پلها نیاز به پیش بینی دقیق پاسخ سازه پل به بار های وارده دارد. بسیاری از آیین نامه های معتبر پل سازی شامل ضوابط طراحی برای پلهای مرکب دهانه ساده بوده در حالی که برای پیوستگی و طرح عرشه های مورب توصیه ای صورت نداده اند. بنابرین تعیین لنگرهای طولی و برش در حالت تورب و پیوستگی عرشه بسیار محافظه کارانه خواهد بود. در این مطالعه پارامتری اثر زاویه بیه (مورب) همانند سایر پارامترهای طراحی بر روی بیش از 72 مدل پل ممتد مرکب فولادی-بتنی دو دهانه با 6 شاه تیر I شکل فولادی و نسبت ابعادی 82/1و55/1 و1 با استفاده از روش اجزای محدود، تحلیل و مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعات اتخاذ شده از مطالعه پارامتری برای بدست آوردن ضرایب توزیع لنگر خمشی و نیروی برشی تحت اثر بار گذاری بار کامیون استاندارد آشتو(HS20-44) و بار عادی آیین نامه ایران مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل به روش اجزای محدود نشان می دهد که با افزایش زاویه بیه لنگرهای پایه میانی در شاهتیر های داخلی و خارجی کاهش می یابد. این کاهش در اثر بار عادی ایران تا زاویه 20 درجه کمتر از 8 درصد بوده، با افزایش زاویه بیه کاهش لنگر محسوس تر می شود بطوریکه تا زاویه 45 درجه به حدود 30 درصد رسیده است. برش در پایه میانی در اثر افزایش زاویه بیه در شاهتیر های خارجی افزایش و در شاهتیر های داخلی کاهش می یابد. نتایج حاصل از مقایسه دو بارگذاری مذکور نشان می دهد که کاهش لنگر در اثر بارگذاری کامیون استاندارد آشتو بیشتر از بارگذاری ناشی از بار عادی آیین نامه ایران است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Nouri, GholamrezaUNSPECIFIED
Mohammadi, YaghoubUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
-, -UNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Faculty of Engineering > Department of Civil Engineering
Date Deposited: 10 Jul 2019 07:43
Last Modified: 10 Jul 2019 07:43
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7741

Actions (login required)

View Item View Item