Soicologic Analysing of Oral Literature of Tukmen Folks Based on Maxims, Lullabies and Lala

Mottaghi, Soleyman and Novin, Hossein and Ranjbar, Ebrahim (2010) Soicologic Analysing of Oral Literature of Tukmen Folks Based on Maxims, Lullabies and Lala. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
سلیمان متقی89.pdf

Download (790kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

Iranian Turcoman people who mostly are living in north east of Iran, with much overloaded oral literature have an old antiquity. Yet oral literature of this people has also very different branches. With consideration of each branch can reach to their social and cultural life, way of work and product, behavior and ethic, think and sense, religion and believes. Some of these branches such as proverbs and poetry are reading in some social ceremonies, have more including’s and some such as “zekr e khanjar” has a less executers. Their consideration helps to recognition of Turcoman people. “Lullabies” and sings as “lala” are good guide for girls and ladies social place recognitions. Some other of these branches like as “ya ramazan” ceremony has a root in religion and believes of this people. In this research, we intent in three branches emphasis “Atalar sozy” proverb,”lala” girls and ladies sing, “hudilar” lullaby till reach to Idealist and materialist life dimension of Turcoman society. Hereby, in first section much more have been introduced Turcoman people and explained necessity and destination of issue. Second section appertained in research theoretical base and introducing Turcoman different oral literature branches. In third section first discussable three branches are introduced then with their emphasis has been made recognition of Turcoman social life different aspect and their manner, etiquette and believes. Forth section also allocate in research conclusions and recommendations for next action.

Item Type: Thesis (Other)
Persian Title: تحلیل جامعه شناختی ادبیات شفاهی قوم ترکمن با تكيه بر ضرب¬المثل¬ها، لالایی¬ها و ترانه¬های دختران تركمن
Persian Abstract: تركمن¬هاي ايران كه بيشتر در شمال شرق ايران سكونت دارند، داراي ادبيات شفاهي بسيار پربار و با قدمتي ديرينه هستند. ادبيات شفاهي اين قوم در عين حال، داراي شاخه¬هاي بسيار متنوعي نیز می¬باشد. با تحليل و بررسي هر يك از اين شاخه¬ها، مي¬توان به زندگي اجتماعی و فرهنگی، شیوه¬ی کار و تولید، رفتار و منش، اندیشه و احساس، مذهب و اخلاق و اعتقادات آنان پي برد. برخی از این شاخه¬ها، مانند ضرب¬المثل¬ها و اشعاری که در برخی مراسم اجتماعی خوانده می¬شود، دایره شمول بیشتری دارد و برخی مانند اشعار ذکر خنجر، مجریان کمتری دارند. بررسی در آنها، در شناخت جهان¬بینی مردم ترکمن، کمک شایانی می¬کند. لالایی¬ها و ترانه¬های موسوم به «لأله»، در شناخت روحیات و جایگاه اجتماعی دختران و زنان راهنمای خوبی هستند. برخی دیگر از این شاخه¬ها، مانند مراسم «یارمضان»، ریشه در مذهب و اعتقادات این قوم دارد. در اين تحقيق، قصد داريم با تكيه بر سه شاخه¬ي آتالارسؤزي(ضرب¬المثل¬ها)، لأله¬ها(ترانه¬هاي زنان و دختران تركمن) و هودي¬لر(لالايي¬ها) به شناختي از ابعاد زندگی مادی و معنوی جامعه¬ي تركمن دست يابيم. به این منظور، در فصل اول تا حد امكان به معرفي قوم تركمن و تعريف مسأله، ضرورت و اهداف تحقيق پرداخته شد. فصل دوم به مباني نظري تحقيق و معرفی شاخه هاي مختلف ادبيات شفاهي قوم تركمن، اختصاص دارد. در فصل سوم ابتدا سه شاخه¬ي مورد بحث بیشتر معرفی شد. سپس با تكيه برآن¬ها، به شناساندن جنبه¬هاي مختلف زندگي اجتماعي تركمن¬ها، آداب و رسوم و اعتقادات آنان پرداخته شد. فصل چهارم نيز به نتايج تحقيق و پيشنهادهايي براي كارهاي بعدي اختصاص دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Novin, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ranjbar, EbrahimUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Date Deposited: 13 Jul 2019 05:32
Last Modified: 13 Jul 2019 05:32
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7749

Actions (login required)

View Item View Item