Determination of the laminar burning velocity for Bi-fuel (NG-Isooctane)-Air Mixtures for stoichiometric case with 5 bar initial pressure.

Karimi Motalegh Mahaleghi, Maryam and Abdi Aghdam, Ebrahim and Ranjbar Omid, Mohammad Reza (2010) Determination of the laminar burning velocity for Bi-fuel (NG-Isooctane)-Air Mixtures for stoichiometric case with 5 bar initial pressure. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
payaname.pdf

Download (760kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

An important intrinsic property of a combustible fuel, air, burned gas mixture is its laminar burning velocity that depends primarily on the fuel-to-air equivalence ratio, type of fuel, temperature in the un burnt mixture and the pressure. Natural gas is considered to be one of the most favorable fuels for engines. But burning velocity of natural gas is slow. One of the effective methods to solve the problem of slow burning velocity of natural gas is to mix natural gas with a fuel that possesses high burning velocity. Isooctane is regarded as a good gaseous candidate due to its high burning velocity. In this these, study on the laminar burning velocity of isooctane-natural gas-air mixtures were performed. The laminar burning velocity was calculated for mixture of Isooctane and air at different equivalence ratio, and also for mixture of NG-Isooctane with NG weight fraction 25%, 50%, 75% and 100% at equivalence ratio of 1.0, initial pressure and temperature of 500kPa and 333K. To determine the burning velocity and the properties of the fuel –air mixtures, the thermodynamic code MALBV was provided and the experimental pressure versus time data was applied to the program. From results of mixture of Isooctane and air was observed that by increasing the equivalence ratios, the laminar burning velocity will grow up. With injecting the NG and Isooctane simultaneity, was observed laminar burning velocity is more than pure NG.

Item Type: Thesis (Other)
Persian Title: تعیین سرعت سوختن ورقه¬ای مخلوط دو سوخت (گاز طبیعی - ایزواکتان) با هوا براي حالت استوكيومتري در فشار اوليه پنج بار.
Persian Abstract: يكي از خواص مهم مخلوط قابل احتراق گاز سوخته، هوا و سوخت ، سرعت سوختن ورقه¬اي است كه بستگي نسبت اكيوالانس مخلوط سوخت- هوا، نوع سوخت، دماي مخلوط نسوخته و فشار دارد. گاز طبيعي يكي از سوخت¬هاي مطلوب براي موتور مي¬باشد. اما سرعت سوختن آن پايين است. يكي از روش¬هاي مؤثر حل مسئله سرعت سوختن كند گاز طبيعي، مخلوط كردن گاز طبيعي با يك سوخت است كه سرعت سوختن بالايي دارد. ايزواكتان يكي از سوخت¬هايي است كه سرعت سوختن بالايي دارد. در اين پايان¬نامه مطالعه روي سرعت سوختن ورقه¬اي مخلوط ايزواكتان-گاز طبيعي- هوا انجام شده¬است. سرعت سوختن ورقه¬اي مخلوط ايزواكتان و هوا در نسبت¬هاي اكي¬والانس مختلف و همچنين سرعت سوختن مخلوط¬هاي گازطبيعي- ايزواكتان با هوا با درصدهاي حجمي گازطبيعي 25% ،50%، 75% و 100% در نسبت¬ اكي¬والانس¬ 0/1 و فشار اوليهKPa 500 و دمايK 333 برآورد شد. ترنسديوسرهاي فشار مطلق و ديناميك جهت ثبت داده¬هاي فشار نسبت به زمان استفاده شد. براي محاسبه سرعت-هاي سوختن و ساير خواص مخلوط سوخت و هوا، از كد ترموديناميكي MALBV بهره برده شد و با اعمال داده-هاي تجربي به آن و اجراي برنامه، سرعت سوختن ورقه¬اي و اطلاعات مربوط به خواص دو ناحيه سوخته و نسوخته حاصل شد. از نتايج مخلوط ايزواكتان و هوا مشاهده شد با افزايش نسبت¬هاي اكي¬والانس سرعت سوختن ورقه¬اي افزايش مي-يابد. همچنين با تزريق همزمان گازطبيعي با ايزواكتان، ‌مشاهده شد كه سرعت سوختن نسبت به گاز طبيعي تنها بيشتر خواهد شد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Abdi Aghdam, EbrahimUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ranjbar Omid, Mohammad RezaUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Date Deposited: 13 Jul 2019 09:02
Last Modified: 13 Jul 2019 09:02
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7853

Actions (login required)

View Item View Item