Psychological analysis of child and adolescent literature in Mostafa rahman doost and Hooshang moradi kermani

Shojaee masoole, Meri and moharrami, Ramin and Hajloo, Nader and Asadollahi, Khodabakhsh (2010) Psychological analysis of child and adolescent literature in Mostafa rahman doost and Hooshang moradi kermani. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
پایان نامهmina.pdf

Download (821kB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

The present study begins with the necessity of education of children in socity.then it deals with nature and purpose of juvenile literature.Different kinds of juvenile literature and its mental effects will be discussed in the following chapter. Of course٫ the features of theme(message) and how it should be transfered is presented there. The main chapter deals with the psychological analysis of the works of Hooshang Moradi Kermani and Mostafa Rahman Doost. Its aim is to find out to what extend they are based on psychological standards. In this section four elements based on four well- known psychologists appear. So the works of the above –mentioned poets have been analysed according to these theories. Personification is the fivest of these elements. According to Piaget personification is divided into five phases. In this study٫the highest use is related to the third and the lowest use to the second phases. Personality is the second element discussed in Ericson ̉s theory. In Ericson ̉s "eight levels of life " only three of them i.e. the age of playing٫ school age and teen age are discussed. The most comparison in the two works are find here. Some analysis were also done on the moral theory of Kohlberg which deals with the moral thought. This is rarely seen in Rahman Doost poems. Imitation ٫ which a sub-divition of learning thought observasion ٫ is the last element of Albert Bandura discussed here. This analysis showed Moradi Kermani and Rahman Doost have composed their work according to these psychological standards and have taken into consideration the age group of their addressee.

Item Type: Thesis (Other)
Persian Title: « تحليل روان¬شناختي ادبيات کودک و نوجوان در آثار هوشنگ مرادي کرماني و مصطفي رحمان¬دوست»
Persian Abstract: پژوهش حاضر با اشاره به ضرورت تعليم و تربيت کودکان در جوامع بشري آغاز مي¬شود؛ سپس ماهيّت و هدف ادبيّات کودکان و تأثيرهای رواني آن¬ها در بخش بعد مورد بحث قرار گرفته است. مطلبي نيز راجع به ويژگي هاي پيام و اين که از چه شيوه هايي براي ارائه ي بهتر پيام با توجّه به ويژگي هايي که کودکان و نوجوانان در ديدگاه هاي روان شناسان دارند، آمده است، و بخش اصلي که تحليل روان شناختي آثار «هوشنگ مرادي کرماني» و «مصطفي رحمان دوست» است؛ با اين هدف که تا چه اندازه بر اساس استانداردهاي روان شناسي است. در اين قسمت چهار مؤلّفه از نظريّات چهار روان شناس معروف، مطرح شده است که بر اساس نظريّات آن ها، آثار رحمان دوست و مرادي کرماني مورد تحليل قرار گرفته است. جان دار پنداري اوّلين مؤلّفه ی ما در اين تحليل ها بوده است. طبق نظريّه ي پياژه، جان دار پنداري به پنج مرحله تقسيم مي شود، که در اين بررسي ها، بيشترين کاربرد مربوط به مرحله ي سوم و کم ترين آن مربوط به مرحله ي دوم است. شخصيّت، دوّمين مؤلّفه اي بود که بر اساس نظريّه ي اريکسون مورد بررسي قرار گرفت، در نظريّه ي «مراحل هشتگانه زندگي» از اريکسون، تنها به سه مرحله يعنی، سنّ بازي، سنّ مدرسه و دوره ي نوجواني، پرداخته شده است. که بيشترين تطبيق ها در اين آثار، مربوط به همين مؤلّفه است. تحليل هايي نيز بر اساس نظريّه ي اخلاق « کولبرگ» انجام شده است، که در آن به تفکّر اخلاقي پرداخته شده است، به همين خاطر اين مقوله، مخصوصاً در شعرهاي رحمان دوست خيلي کم به چشم می خورد. تقليد که زير مجموعه يادگيري مشاهده اي است براساس نظريّه ی «آلبرت بندورا» آخرين مولّفه اي بود که مورد تحليل قرار گرفت. با اين تحليل ها معلوم می گردد که مرادي کرماني و مصطفي رحمان دوست آثار خود را بر مبناي استانداردهاي روان شناسي پديد آورده اند، و به نکات روان شناسي زيادي با توجّه به سنّ گروه مخاطب خود پرداخته اند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
moharrami, RaminUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Hajloo, NaderUNSPECIFIED
Asadollahi, KhodabakhshUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Date Deposited: 13 Jul 2019 09:18
Last Modified: 13 Jul 2019 09:18
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7865

Actions (login required)

View Item View Item