Determination of the laminar burning velocity for Bi-fuel (NG-iso-octane)-Air Mixtures in a spherical bomb with 5bar initial pressure

Gholamjani Moghaddam, Mahyar and Abdi Aghdam, Ebrahim and Akbari Majd, Adel (2010) Determination of the laminar burning velocity for Bi-fuel (NG-iso-octane)-Air Mixtures in a spherical bomb with 5bar initial pressure. Other thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
mahyar gholamjani moghaddam.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://uma.ac.ir/

Abstract

With attention to this subject that, Turbulent burning velocity is the function of laminar burning velocity and turbulent characters, therefore, laminar burning velocity is of major factors in combustion field. Also, The major factors of laminar burning velocity are temperature, pressure, equivalence ratio ( ) and fuel type. In the present work, the laminar burning velocity is evaluated with designing and making a constant-volume spherical vessel with required instruments and collecting the experimental results of pressure-time and utilizing a thermodynamic code (MALBV). The laminar burning velocity was evaluated for mixture of iso-octane and air at different equivalence ratios, and also for mixture of NG-iso-octane with NG mass fraction 25%, 50%, 75% and 100% at equivalence ratio, initial pressure and temperature of 1.00, 500kPa and 333K, respectively. The generated results of iso-octane-air mixture indicate that with increasing , the laminar burning velocity increases. For blended fuel (NG-iso-octane)-Air mixtures at with the mentioned initial condition the result shows that at pressure above 20 bar, the laminar burning velocity is less than other conditions.

Item Type: Thesis (Other)
Persian Title: تعيين سرعت سوختن ورقه¬اي مخلوط دو سوخت (گاز طبيعي - ايزواکتان) با هوا در بمب حرارتي كروي با فشار اوليه 5 بار
Persian Abstract: با توجه به اينکه سرعت سوختن متلاطم تابعي از سرعت سوختن ورقه¬اي است، بنابراين سرعت سوختن ورقه¬اي از پارامترهاي اساسي در زمينه احتراق در موتور مي¬باشد. همچنين دما، فشار، نسبت اکي¬والانس( ) و نوع سوخت از فاکتورهاي اساسي سرعت سوختن ورقه¬اي هستند. در كار حاضر، با طراحي و ساخت بمب حرارتي كروي حجم ثابت همراه تعليقات مربوطه و استخراج نتايج تجربي فشار-زمان و بهره¬گيري از كد ترموديناميكي MALBV سرعت سوختن ورقه¬اي محاسبه شد. سرعت سوختن ورقه¬اي مخلوط ايزواکتان و هوا در نسبت¬هاي اكي¬والانس مختلف و همچنين سرعت سوختن مخلوط¬هاي گازطبيعي-ايزواکتان با هوا با درصدهاي وزني گازطبيعي 25% ،50%، 75% و 100% در نسبت¬ اكي¬والانس¬ 0/1 و فشار اوليهKPa 500 و دمايK 333 برآورد شد. نتايج حاصله از مخلوط ايزواکتان و هوا نشان مي¬دهد که با افزايش سرعت سوختن ورقه¬اي افزايش مي¬يابد. همچنين با آزمايش مخلوط گازطبيعي با ايزواکتان، در 0/1 ‌مشاهده شد كه در فشارهاي بالاتر ازbar 20 سرعت سوختن گازطبيعي کمتر از حالت¬هاي ديگر است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Abdi Aghdam, EbrahimUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Akbari Majd, AdelUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Faculty of Engineering > Department of Mechanical Engineering
Date Deposited: 13 Jul 2019 09:25
Last Modified: 13 Jul 2019 09:25
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/7870

Actions (login required)

View Item View Item