The relationship between Quality of School Life and Perception of Classroom Learning Environment with Academic Buoyancy Students

Mohammadi, Amineh and Sheykholeslami, Ali and Sadri, Amineh (2017) The relationship between Quality of School Life and Perception of Classroom Learning Environment with Academic Buoyancy Students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (رابطه ی کیفیت زندگی در مدرسه و ادراک از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانش ‏آموزان)
Amineh mohammadi.pdf

Download (375kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study was to the relationship between quality of school life and perception of classroom learning environment with academic buoyancy students. The design of this study was correlational and statistical population comprised of all Secondary school students Bukan County in the academic year 2016-2017, from this population, 200 students were selected using convenience sampling method and responses were Williams and Button quality of school life questionnaire, Patrick perception of classroom learning environment questionnaire and Hossein Chari and Dehghanizadeh academic buoyancy questionnaires. Data analysis was performed through Pearson’s correlation coefficient and regression analysis. The finding showed a positive significant correlation between components of quality of life in school including qeneral satisfaction, relationship with teacher, opportunity, advancement, adventure, social cohesion with academic buoyancy and negative significant correlation between component of negative emotions with academic buoyancy and also positive signific ant perception of classroom learning environment with academic buoyancy. The results of regression analysis also revealed that 0/059 of total variance of academic buoyancy can be explanes by quality of school life and perception of classroom learning environment. Thus, we can conclude that quality of school life and perception of classroom learning environment of the variables associated with Academic Buoyancy students who need attention and planning.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه ی کیفیت زندگی در مدرسه و ادراک از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانش‏ آموزان
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه¬ی کیفیت زندگی در مدرسه و ادراک از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانش¬آموزان دوره‏ی متوسطه‏ی دوّم شهر بوکان بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش عبارت بود از کلّیه‌ی دانش آموزان دوره‏ی متوسطه‏ی دوّم شهر بوکان که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. از جامعه‌ی آماری مزبور با استفاده از روس نمونه‌گیری تصادفی خوشه‏ای، نمونه‌ای به حجم 200 نفر انتخاب شد. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های کیفیت زندگی در مدرسه ویلیامز و باتن، ادراک از محیط کلاس پاتریک و سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده جمع‌آوری شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داند که بین کیفیت زندگی در مدرسه و مولفه‌های آن (رضایت عمومی، عواطف مثبت، رابطه با معلم، فرصت، پیشرفت، ماجراجویی، انسجام اجتماعی) با سرزندگی تحصیلی رابطه‏ی مثبت معنادار و بین ادراک از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی رابطه‏ی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد تقریباً 10 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی دانش‏آموزان براساس متغیرهای کیفیت زندگی در مدرسه و ادراک از محیط کلاس قابل پیش‌بینی است. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی در مدرسه و ادراک از محیط کلاس از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان هستند که نیازمند توجه و برنامه‌ریزی می‌باشند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sheykholeslami, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Sadri, EsmeilUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 28 Sep 2018 10:41
Last Modified: 18 Oct 2018 18:14
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/79

Actions (login required)

View Item View Item