The Study of Interest rate of Graduates to Poem and Poetry and It`s Corrolation with Mental Health

Puralkhasa, Shokralah and rajabi, Soran (2008) The Study of Interest rate of Graduates to Poem and Poetry and It`s Corrolation with Mental Health. University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
32.pdf

Download (524kB)

Abstract

Aim of this study was to determine simple and multiple relationships between leadership styles and emotional intelligence subscales in managers of educational groups at university of Mohaghegh Ardabili. Statistical population involve all members of a scientific mission and managers of educational groups at university of Mohaghegh Ardabili, that all of members and managers selected to sample (N=118). The nature of subject and research goals necessitate that study method has been descriptive and correlation. To collecting of data be used the Shutte et al Emotional Intelligence Scale (EIS) and Bass and Avolio Multifactor Leadership Style Questionnaire (MLQ form 5X). Results of study indicated that majority of members has high satisfaction from performance and leadership style in managers. Also transformational style is high prevalent in managers of educational groups. Furthermore, predict of variables with use from multivariate regression indicated that only use of emotional subscale can predicted the transformational and Laissez faire leadership styles, but use of emotional, emotional regulation, and assessment and express of emotional (p<0.01) can predicted the transactional leadership styles. In study of relationship between variables, has positive correlation between transformational leadership style and emotional intelligence (P<0.05) has negative correlation between transactional leadership style and emotional intelligence (P<0.01), but not significant relationship between Laissez faire leadership style and emotional intelligence. This study show that dimensions of EI high power in predicte leadership styles in managers of educational groups at university.

Item Type: Other
Persian Title: بررسي ميزان علاقه مندي دانشجويان به شعر و شاعري و ارتباط آن با سلامت رواني
Persian Abstract: بررسی ميزان علاقمندي دانشجويان به شعر و شاعري و رابطه آن با سلامت رواني آنان هدف اين پژوهش می باشد. اين مطالعه برروی دانشجويان دانشگاه محقق اردبيلي و دانشكده پرديس نمين اجرا شده است و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه اي نسبي، نمونه اي به حجم 222 نفر انتخاب شد. سپس پرسشنامه هاي محقق ساخته علاقمندي به شعر و شاعري و پرسشنامه سلامت رواني گلدبرك (GHQ-28) بر روي نمونه انتخاب شده در محل خوابگاه دانشجويان اجرا شد. يافته ها نشان مي دهد كه دانشجويان دانشكده ادبيات و علوم انساني با ميانگين 50/40 و انحراف معيار 49/9 بالاترين ميزان علاقمندي را از بين دانشكده ها نسبت به شعر و شاعري دارند. همچنين اين مطالعه نشان داد كه اكثريت دانشجويان يعني 3/61 درصد به هم به شعر عروضي و هم به شعر نو علاقه دارند و در بين اشعار عروضي بيشترين درصد علاقه ابراز شده مربوط به شعر غزل با 8/74 درصد مي باشد. در بين اشعار نو، بيشتر شعر آزاد با 2/62 درصد مورد علاقه دانشجويان بود و از بين شاعران شعر نو، سهراب سپهري با 1/63 درصد بالاترين درصد انتخاب را داشت. همچنين از بين شاعران شعر عروضي، حافظ با 4/60 درصد بالاترين ميزان انتخاب را داشت. نتايج آزمون همبستگي پيرسون نشان داد كه در دانشجويان پسر، بين علاقه به خواندن اشعار شاعران و سلامت رواني و ابعاد آن همبستگي معناداري وجود ندارد اما بين علاقه به شعر گفتن با جسماني سازي علايم، اضطراب، افسردگي و اختلال رواني همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد (001/0P<). در دانشجويان دختر نيز هر چند كه بين علاقه به خواندن اشعار شاعران و سلامت رواني و ابعاد آن همبستگي معناداري بدست نيامد اما يك ارتباط معنادر و منفي بين علاقه به شعر خواندن و اختلال در عملكرد اجتماعي بدست آمد(05/0P<). يافته بعدي اين بود كه بين علاقه به شعر گفتن در دانشجويان دختر با اضطراب، افسردگي، اختلال در عملكرد اجتماعي و اختلال رواني همبستگي منفي و معناداري وجود دارد (001/0P<). اين مطالعه نشان داد كه بين علاقه به شعر و شاعري با سلامت رواني ارتباط معناداري وجود دارد و يافته جالب اين مطالعه اين بود كه اين ارتباط در دانشجويان دختر كاملاً برعكس يافته اي است كه در دانشجويان پسر بدست آمده است.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 23 Jun 2019 06:02
Last Modified: 23 Jun 2019 06:02
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8018

Actions (login required)

View Item View Item