Evaluation study of the Quran in Persian language and literature students compared to other fields and its impact on depression, anxiety and stress

Pouralkhas, Shokrollah and rajabi, Soran (2008) Evaluation study of the Quran in Persian language and literature students compared to other fields and its impact on depression, anxiety and stress. University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
chekideh....pdf

Download (724kB)

Abstract

The main goal of this research study measuring the Quran in Persian language and literature students compared to other fields and its impact on depression, anxiety and stress is. In this study Ardebili University researcher in 2010 was performed. Desired sample using cluster sampling method was selected (391 = n). The tools used include questionnaires and surveys made by researcher depression, anxiety and stresses. Results obtained using analysis of variance and t-test showed that among students of different academic disciplines in terms of reading the Quran that there are significant differences (05 / 0> P). Similarly, students and non-Quran Quran Reader of depression, anxiety and stress are significant (05 / 0> P). This study showed that students in Persian language and literature courses than other students studied more time to study the Quran and students are devoted reader of the Koran, depression, anxiety and stress are less.

Item Type: Other
Persian Title: بررسی میزان مطالعه قرآن در دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در مقایسه با دیگر رشته ها و تأثیر آن بر افسردگی، اضطراب و استرس
Persian Abstract: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان مطالعه قرآن در دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در مقایسه با دیگر رشته ها و تأثیر آن بر افسردگی، اضطراب و استرس مي باشد. این مطالعه برروی دانشجويان دانشگاه محقق اردبیلی در نیمسال اول 1389 اجرا شد. نمونه ی مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد (391=n). ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه های محقق ساخته و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس می باشد. نتایج بدست آمده با استفاده از تحلیل واریانس دوعاملی و آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی از نظر میزان قرآن خواندن تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). همچنین بین دانشجویان قرآن خوان و غیر قرآن خوان از نظر افسردگی، اضطراب و استرس تفاوت معني دار وجود دارد(05/0>P). این مطالعه نشان داد که دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی نسبت به دانشجویان دیگر رشته های مورد مطالعه، زمان بیشتری را به مطالعه قرآن اختصاص می دهند و نیز دانشجویان قرآن خوان از نظر افسردگی، اضطراب و استرس کمتری برخوردار هستند.
Subjects: Research Projects
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Faculty of Literature & Humanities > Department of Persian Language and Literature
Date Deposited: 23 Jun 2019 06:01
Last Modified: 23 Jun 2019 06:01
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/8019

Actions (login required)

View Item View Item